Kokonaisvaltaisemman asiakaskokemuksen rakentaminen oheispalvelujen avulla
Hietala, Henna (2014)
Hietala, Henna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051927
Tiivistelmä
Tämä työ on Finlandia Trophyn oheispalveluja ja niiden vaikutuksia asiakaskokemukseen kartoittava tapaustutkimus. Finlandia Trophy on kasainvälinen, vuosittain järjestettävä taitoluistelutapahtuma, joka on kokeilualustana Taitoluisteluliiton ja Innostava Suomi -hankkeen kehitystyölle. Kehitystyön yhteisenä tavoitteena on urheilutapahtumien asiakaskokemuksen parantaminen. Työlläni pyritään löytämään suuntaviivoja, joilla taitoluistelukilpailusta voidaan kehittää yleisöystävällisempiä tapahtumia.
Työssä käytetään palvelujen, asiakaskokemuksen ja elämyksellisyyden teoreettisia viitekehystä. Palvelujen teorialla mallinnetaan Finlandia Trophya tapahtumana verraten urheilijakeskeisen ja yleisökeskeisen ajatusmallien eroja tapahtuman järjestelyissä. Asiakaskokemuksen ja elämyksellisyyden teorioilla arvioidaan tapahtumassa testattuja seitsemää oheispalvelun pilottikokeilua sekä yhteiskehityksellä syntyneitä uusia oheispalvelujen ideoita.
Opinnäytetyön ensimmäinen aineistonkeruu tehtiin Finlandia Trophy tapahtumassa mysteerishoppaus menetelmällä. Tapahtuman jälkeen aineistoa kerättiin yhteisöllisissä ideatyöpajoissa toivelistatekniikalla sekä sovelletusti käytetyn kuuden ajatteluhatun tekniikalla.
Oheispalvelujen pilottikokeilut osoittivat, että Finlandia Trophyn asiakaskokemuksesta voi rakentaa kokonaisvaltaisemman erilaisten oheispalvelujen avulla. Tulosten mukaan tapahtumassa voi tarjota monipuolisesti asiakaskokemukseen vaikuttavia elämyksiä. Tämä vaatii Finlandia Trophyn tuotannolta muutosta kohti asiakaskeskeisempää ajattelua, ja panostusta asiakaskokemuksen sujuvuuteen. Tulosten perusteella yleisölle tulisi tarjota myös oppimisen elämyksiä tuottavia ja vahvasti lajiin sidoksissa olevia oheispalveluja, jolloin lajista tehdään lähestyttävämpi laajemmalle yleisölle.
Työssä käytetään palvelujen, asiakaskokemuksen ja elämyksellisyyden teoreettisia viitekehystä. Palvelujen teorialla mallinnetaan Finlandia Trophya tapahtumana verraten urheilijakeskeisen ja yleisökeskeisen ajatusmallien eroja tapahtuman järjestelyissä. Asiakaskokemuksen ja elämyksellisyyden teorioilla arvioidaan tapahtumassa testattuja seitsemää oheispalvelun pilottikokeilua sekä yhteiskehityksellä syntyneitä uusia oheispalvelujen ideoita.
Opinnäytetyön ensimmäinen aineistonkeruu tehtiin Finlandia Trophy tapahtumassa mysteerishoppaus menetelmällä. Tapahtuman jälkeen aineistoa kerättiin yhteisöllisissä ideatyöpajoissa toivelistatekniikalla sekä sovelletusti käytetyn kuuden ajatteluhatun tekniikalla.
Oheispalvelujen pilottikokeilut osoittivat, että Finlandia Trophyn asiakaskokemuksesta voi rakentaa kokonaisvaltaisemman erilaisten oheispalvelujen avulla. Tulosten mukaan tapahtumassa voi tarjota monipuolisesti asiakaskokemukseen vaikuttavia elämyksiä. Tämä vaatii Finlandia Trophyn tuotannolta muutosta kohti asiakaskeskeisempää ajattelua, ja panostusta asiakaskokemuksen sujuvuuteen. Tulosten perusteella yleisölle tulisi tarjota myös oppimisen elämyksiä tuottavia ja vahvasti lajiin sidoksissa olevia oheispalveluja, jolloin lajista tehdään lähestyttävämpi laajemmalle yleisölle.