Markkinointiviestintäsuunnitelma hyvinvointialan yritykselle
Lindstedt, Tea (2024)
Lindstedt, Tea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229353
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tarkoitus luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi hyödyntää sellaisenaan markkinointiviestinnän tukena.
Opinnäytetyön viitekehys rakentui markkinointiviestinnän ja sen suunnittelun, sosiaalisen median markkinoinnin sekä suunnittelussa apuna hyödynnettävien analyysien ympärille.
Markkinointiviestintäsuunnitelmasta oli tavoitteena luoda selkeä ja helposti toteutettava kokonaisuus, jonka avulla toimeksiantajayrityksen on mahdollista saada lisää näkyvyyttä ja onnistua luomaan vahvempi, omannäköinen brändi, jonka asiakkaat tunnistavat.
Suunnitelma luotiin SOSTAC-malliin pohjautuen. Lähtökohtia selvitettiin analysoimalla yrityksen nykytilaa, kilpailijoita, yleistä toimintaympäristöä sekä toimialaa. Analyysien perusteella määriteltiin yrityksen kohderyhmät, tavoitteet, käytettävät kanavat sekä seurannan mahdollistavat mittarit. Suunnitelmaan sisällytettiin aikatauluttamista hyödyttävä vuosikello, johon kirjattiin markkinoinnin kohdentamisessa hyödynnettäviä teemoja.
Opinnäytetyön viitekehys rakentui markkinointiviestinnän ja sen suunnittelun, sosiaalisen median markkinoinnin sekä suunnittelussa apuna hyödynnettävien analyysien ympärille.
Markkinointiviestintäsuunnitelmasta oli tavoitteena luoda selkeä ja helposti toteutettava kokonaisuus, jonka avulla toimeksiantajayrityksen on mahdollista saada lisää näkyvyyttä ja onnistua luomaan vahvempi, omannäköinen brändi, jonka asiakkaat tunnistavat.
Suunnitelma luotiin SOSTAC-malliin pohjautuen. Lähtökohtia selvitettiin analysoimalla yrityksen nykytilaa, kilpailijoita, yleistä toimintaympäristöä sekä toimialaa. Analyysien perusteella määriteltiin yrityksen kohderyhmät, tavoitteet, käytettävät kanavat sekä seurannan mahdollistavat mittarit. Suunnitelmaan sisällytettiin aikatauluttamista hyödyttävä vuosikello, johon kirjattiin markkinoinnin kohdentamisessa hyödynnettäviä teemoja.