Kansainvälisten muotialan yritysten menestyksekäs markkinointi TikTokissa
Karvonen, Anni (2024)
Karvonen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229377
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tapaustutkimus kansainvälisten muotialan yritysten menestyksekkäästä markkinoinnista TikTokissa kuluttajan näkökulmasta. Yritysten TikTok-markkinointi on yleistynyt nopeasti erityisesti nuoremman sukupolven tavoittamisessa, mikä teki aiheesta ajankohtaisen. Aihe rajattiin tekijän mielenkiinnon mukaan kansainvälisiin luksusmuotialan yrityksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat markkinoinnin onnistumiseen alustalla ja miten valitut kohdeyritykset hyödyntävät niitä omassa markkinoinnissaan. Tietoperusta perustuu kuluttajamarkkinointiin, TikTokin algoritmiin, sisältöstrategioihin, vaikuttajamarkkinointiin ja muotialaan TikTokissa.
Tutkimuskysymyksenä oli, kuinka kansainväliset muotialan yritykset hyödyntävät TikTokia markkinoinnissaan. Tutkimus toteutettiin TikTokissa havainnoimalla kohdeyrityksiä. Tutkimusaineistona käytettiin kohdeyritysten tileille julkaistuja julkaisuja ja tutkimuksen tuloksia analysoitiin käyttäjien sitoutumisen perusteella. Havainnot osoittivat, että menestyäkseen TikTokissa, brändien tulee sopeutua nuorekkaaseen alustaan hyödyntämällä muun muassa trendejä, vaikuttajamarkkinointia sekä autenttista sisältöä. Tutkimuskysymykseen vastattiin teoriatiedon sekä opinnäytetyön tekijän omien havainnointien perusteella. Johtopäätöksenä työ toi esiin, että TikTokissa menestymisen pohja on luoda sitouttavaa, trendaavaa sekä viihdyttävää sisältöä.
Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia algoritmin muutoksien vaikutuksista brändien markkinointistrategioihin ja miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajien brändiuskollisuuteen pidemmällä aikavälillä. Tutkimukset olisivat ajankohtaisia ja niiden tulokset antaisivat hyödyllistä tietoa sekä suuntaviivoja muotialan yrityksille markkinointistrategian luomiseksi TikTokissa.
Tutkimuskysymyksenä oli, kuinka kansainväliset muotialan yritykset hyödyntävät TikTokia markkinoinnissaan. Tutkimus toteutettiin TikTokissa havainnoimalla kohdeyrityksiä. Tutkimusaineistona käytettiin kohdeyritysten tileille julkaistuja julkaisuja ja tutkimuksen tuloksia analysoitiin käyttäjien sitoutumisen perusteella. Havainnot osoittivat, että menestyäkseen TikTokissa, brändien tulee sopeutua nuorekkaaseen alustaan hyödyntämällä muun muassa trendejä, vaikuttajamarkkinointia sekä autenttista sisältöä. Tutkimuskysymykseen vastattiin teoriatiedon sekä opinnäytetyön tekijän omien havainnointien perusteella. Johtopäätöksenä työ toi esiin, että TikTokissa menestymisen pohja on luoda sitouttavaa, trendaavaa sekä viihdyttävää sisältöä.
Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia algoritmin muutoksien vaikutuksista brändien markkinointistrategioihin ja miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajien brändiuskollisuuteen pidemmällä aikavälillä. Tutkimukset olisivat ajankohtaisia ja niiden tulokset antaisivat hyödyllistä tietoa sekä suuntaviivoja muotialan yrityksille markkinointistrategian luomiseksi TikTokissa.