Häiriönhallinnan kehittäminen konfiguraationhallinnan tietokannan avulla
Hällström, Jussi (2024)
Hällström, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229368
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli kehittää Pharmac Finland Oy:n tuotannon häiriönhallintaa. Projektissa rakennettiin Efecte-järjestelmään tietokanta Pharmacin tuotantolaitteista. Lisäksi rakennettiin tietokantaan liittyvä tikettijärjestelmä, jonka avulla laitteista vastaavat insinöörit voivat dokumentoida tekemänsä toimenpiteet laitteille.
Projekti perustui Pharmacin johtoryhmän ja teknologiapäällikön antamaan kehitystehtävään ja Pharmacin Efecteen tekemän investoinnin hyödyntämiseen. Apuna käytettiin teknologiapäällikön lisäksi Pharmacin muuta henkilökuntaa.
Luotu järjestelmä perustuu ITIL-käytäntöihin ja erityisesti käytettävän ITSM-järjestelmä Efecten tietoihin. Projektin toteutuksessa käytettiin ketteriä menetelmiä, kuten Kanbania ja Scrumia. Lisäksi pohjana oli eri projektinhallinnan työkalut ja niiden käyttö.
Projektissa käytiin läpi koko kaari tuotteen määrittelystä ja toteutuksesta aina testaukseen ja henkilökunnan kouluttamiseen asti. Kaikki vaiheet suoritettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa ja lisäksi käytettiin apuna järjestelmätoimittaja Efecten osaamista.
Tuloksena saatiin tietokanta, johon voidaan lisätä tuotantolaitteiden tiedot, ja siihen liittyvä toimiva tikettijärjestelmä. Järjestelmän avulla häiriönhallintaa voidaan tehostaa ja kehittää laajasti uusia palvelunhallinnan työkaluja samalle alustalle. Lisäksi tulevaisuudessa voidaan rakentaa yhä enemmän automaatiota järjestelmään.
Opinnäytetyö tukee suoraan yrityksen ydinliiketoimintaa. Se auttaa organisoimaan jatkuvasti kasvavan yrityksen toimintaa ja auttaa yritystä kehittymään edelleen isommaksi toimijaksi. Lopputulos myös auttaa toiminnan asianmukaisessa dokumentoinnissa.
Projekti perustui Pharmacin johtoryhmän ja teknologiapäällikön antamaan kehitystehtävään ja Pharmacin Efecteen tekemän investoinnin hyödyntämiseen. Apuna käytettiin teknologiapäällikön lisäksi Pharmacin muuta henkilökuntaa.
Luotu järjestelmä perustuu ITIL-käytäntöihin ja erityisesti käytettävän ITSM-järjestelmä Efecten tietoihin. Projektin toteutuksessa käytettiin ketteriä menetelmiä, kuten Kanbania ja Scrumia. Lisäksi pohjana oli eri projektinhallinnan työkalut ja niiden käyttö.
Projektissa käytiin läpi koko kaari tuotteen määrittelystä ja toteutuksesta aina testaukseen ja henkilökunnan kouluttamiseen asti. Kaikki vaiheet suoritettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa ja lisäksi käytettiin apuna järjestelmätoimittaja Efecten osaamista.
Tuloksena saatiin tietokanta, johon voidaan lisätä tuotantolaitteiden tiedot, ja siihen liittyvä toimiva tikettijärjestelmä. Järjestelmän avulla häiriönhallintaa voidaan tehostaa ja kehittää laajasti uusia palvelunhallinnan työkaluja samalle alustalle. Lisäksi tulevaisuudessa voidaan rakentaa yhä enemmän automaatiota järjestelmään.
Opinnäytetyö tukee suoraan yrityksen ydinliiketoimintaa. Se auttaa organisoimaan jatkuvasti kasvavan yrityksen toimintaa ja auttaa yritystä kehittymään edelleen isommaksi toimijaksi. Lopputulos myös auttaa toiminnan asianmukaisessa dokumentoinnissa.