Automatisoidun markkinoinnin merkitys suomalaisten kuluttajayritysten myynnissä
Haataja, Eric (2024)
Haataja, Eric
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229371
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, mikä on automatisoidun markkinoinnin merkitys suomalaisten kuluttajayritysten myynnissä. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon erilaiset markkinoinnin automaatiot, kuten sähköposti-, SMS-, push- ja bannerimainonta tuottavat yrityksille myyntiä ja mikä osuus automatisoidusta markkinoinnista on yritysten kokonaismyynnistä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetelmää, jossa analysoitiin 47 suomalaisen yrityksen markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja Customer Data Platformin eli asiakasdata-alustan kautta kerättyä raakadataa. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2022 ja analysoitiin Excelin avulla. Analyysissa keskityttiin erityisesti siihen, kuinka paljon eri automaatiotyypit tuottivat myyntiä.
Selvitys osoitti, että sähköpostimarkkinointi oli merkittävin automaatiotyyppi ja joissain yrityksissä sähköpostit tuottivat yli 20 % yrityksen kokonaismyynnistä. Erityisen tehokkaiksi osoittautuivat hylätyn ostoskorin sähköpostit, joiden konversioprosentti oli 25,6%. Muiden automaatioiden, kuten SMS- ja push-viestin käyttö oli vähäisempää ja niiden osuus myynnistä jäi selvästi alhaisemmaksi.
Tulokset osoittivat, että markkinoinnin automaatioilla voidaan merkittävästi kasvattaa yritysten myyntiä, mutta automaatioiden tehokkuus vaihtelee yrityksittäin. Sähköpostimarkkinoinnissa saavutettiin parhaat tulokset, kun taas SMS- ja push-automaatiot ovat alihyödynnettyjä. Yritykset voivat parantaa myyntiään hyödyntämällä tehokkaammin automaatiotyökaluja, erityisesti kohdentamalla ja personoimalla viestejä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista menetelmää, jossa analysoitiin 47 suomalaisen yrityksen markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja Customer Data Platformin eli asiakasdata-alustan kautta kerättyä raakadataa. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2022 ja analysoitiin Excelin avulla. Analyysissa keskityttiin erityisesti siihen, kuinka paljon eri automaatiotyypit tuottivat myyntiä.
Selvitys osoitti, että sähköpostimarkkinointi oli merkittävin automaatiotyyppi ja joissain yrityksissä sähköpostit tuottivat yli 20 % yrityksen kokonaismyynnistä. Erityisen tehokkaiksi osoittautuivat hylätyn ostoskorin sähköpostit, joiden konversioprosentti oli 25,6%. Muiden automaatioiden, kuten SMS- ja push-viestin käyttö oli vähäisempää ja niiden osuus myynnistä jäi selvästi alhaisemmaksi.
Tulokset osoittivat, että markkinoinnin automaatioilla voidaan merkittävästi kasvattaa yritysten myyntiä, mutta automaatioiden tehokkuus vaihtelee yrityksittäin. Sähköpostimarkkinoinnissa saavutettiin parhaat tulokset, kun taas SMS- ja push-automaatiot ovat alihyödynnettyjä. Yritykset voivat parantaa myyntiään hyödyntämällä tehokkaammin automaatiotyökaluja, erityisesti kohdentamalla ja personoimalla viestejä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.