Instagram suurlähetystöjen maakuvatyön välineenä : tarkastelussa Pohjoismaissa sijaitsevat Suomen ja Yhdysvaltain suurlähetystöt
Hakulinen, Elina (2024)
Hakulinen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229387
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastelin, miten Pohjoismaissa sijaitsevat Suomen ja Yhdysvaltain suurlähetystöt edistävät maakuvaansa Instagram-alustalla. Instagramin visuaaliset sisällöt tavoittavat miljoonayleisön maailmanlaajuisesti ja voivat herättää kiinnostusta sekä arvostusta maata ja kulttuuria kohtaan, minkä vuoksi se on tehokas alusta suurlähetystöjen maakuvatyölle. Tutkimuksessa yhdistyvät sosiaalinen media, digitaalinen diplomatia, visuaalinen viestintä sekä maakuvatyö.
Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui yhdeksän suurlähetystön vuoden 2023 Instagram-julkaisuista, ja tarkastelin niitä kvantitatiivisen sisällönanalyysin ja kvalitatiivisen semioottisen analyysin kautta. Lähetystöjen julkaisujen aiheet voitiin luokitella neljään eri kategoriaan: 1) virallinen ulkopolitiikka, 2) suurlähetystön toiminta, 3) elämää paikallisissa oloissa ja 4) oman maakuvan edistäminen. Kvantitatiivinen sisällönanalyysi osoitti, että suurin osa Yhdysvaltain lähetystöjen Instagram-julkaisujen aiheista käsitteli virallista ulkopolitiikkaa ja Suomen lähetystöjen julkaisuista suurin osa liittyi oman maakuvan edistämiseen.
Semioottinen kuva-analyysi puolestaan osoitti, että Yhdysvaltain lähetystöissä korostuivat maanpuolustus ja isänmaallisuus, kun taas Suomen lähetystöissä keskityttiin kevyempiin aiheisiin: ruokadiplomatiaan, kulttuuriin ja tasa-arvoon. Erot suurlähetystöjen tavoissa hyödyntää Instagramin visuaalisuutta johtuivat muun muassa siitä, mikä on omien ja jaettujen julkaisujen välinen suhde sekä siitä, miten paljon valtio ohjaa maakuvatyön tekemistä.
Tekemääni tutkimusta täydensi kerättyyn aineistoon pohjautuva opas ”Lessons from the North: The Nordic Model for Utilizing Instagram for Digital Diplomacy”, jota Yhdysvaltain suurlähetystöjen viestintäosastot voivat hyödyntää työssään.
Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui yhdeksän suurlähetystön vuoden 2023 Instagram-julkaisuista, ja tarkastelin niitä kvantitatiivisen sisällönanalyysin ja kvalitatiivisen semioottisen analyysin kautta. Lähetystöjen julkaisujen aiheet voitiin luokitella neljään eri kategoriaan: 1) virallinen ulkopolitiikka, 2) suurlähetystön toiminta, 3) elämää paikallisissa oloissa ja 4) oman maakuvan edistäminen. Kvantitatiivinen sisällönanalyysi osoitti, että suurin osa Yhdysvaltain lähetystöjen Instagram-julkaisujen aiheista käsitteli virallista ulkopolitiikkaa ja Suomen lähetystöjen julkaisuista suurin osa liittyi oman maakuvan edistämiseen.
Semioottinen kuva-analyysi puolestaan osoitti, että Yhdysvaltain lähetystöissä korostuivat maanpuolustus ja isänmaallisuus, kun taas Suomen lähetystöissä keskityttiin kevyempiin aiheisiin: ruokadiplomatiaan, kulttuuriin ja tasa-arvoon. Erot suurlähetystöjen tavoissa hyödyntää Instagramin visuaalisuutta johtuivat muun muassa siitä, mikä on omien ja jaettujen julkaisujen välinen suhde sekä siitä, miten paljon valtio ohjaa maakuvatyön tekemistä.
Tekemääni tutkimusta täydensi kerättyyn aineistoon pohjautuva opas ”Lessons from the North: The Nordic Model for Utilizing Instagram for Digital Diplomacy”, jota Yhdysvaltain suurlähetystöjen viestintäosastot voivat hyödyntää työssään.
