Miten brändi jalkautetaan onnistuneesti organisaatioon?
Koskela, Jasmi (2024)
Koskela, Jasmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä keinoja, miten brändi jalkautetaan onnistuneesti organisaatioon. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena ja toiminnallisena työnä, jonka tuloksena luotiin brändin sisäinen jalkauttamissuunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Toimeksiantajana työssä toimi Linkosuo Oy, joka on tamperelainen tuore- ja kuivaleipätuotteita valmistava yritys. Emoyhtiö Linkosuo Oy omistaa kaksi alayhtiötä, Linkosuon Leipomo Oy:n sekä Linkosuon Kahvila Oy:n. Liiketoiminta koostuu neljästä liiketoiminta-alueesta. Nämä ovat vähittäiskauppa, ravintola- ja kahvilatoimipisteet, Foodservice ja vienti. Yhdessä liiketoiminnat muodostavat yhteisen organisaation ja koko Linkosuon liiketoiminnan.
Toimeksiantajayrityksen tavoitteena oli yhtenäistää liiketoimiaan entisestään, jonka myötä yhtiöiden kaksi erilaista brändiä päätettiin yhdistää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sisäisen brändiviestinnän piirteitä, kuten brändiviestinnän sisäistä johtamista ja visuaalisten tehokeinojen hyödyntämistä yhtenäisen viestinnän tukena. Teoreettisen tiedon tueksi toteutettiin kyselytutkimus, joka toteutettiin sisäisesti organisaatiossa. Kyselytutkimuksen avulla osallistettiin työntekijöitä ja etsittiin uusia ideoita brändin jalkauttamissuunnitelmaan. Kyselytutkimuksen ja teoriatiedon pohjalta muodostui näkökulma siihen, mitä brändin jalkauttamissuunnitelmassa tulee ottaa huomioon ja mitkä asiat olivat olennaisimpia toimeksiantajan organisaation näkökulmasta.
Tutkimuksellisen ja toiminnallisen osuuden lopputuotoksena toteutettiin jalkauttamissuunnitelma, jota tarkastellaan kvartaaleissa vuoden mittaisilta jaksoilta. Jalkauttamissuunnitelma sisälsi kaksi pääosiota. Ensimmäinen osio käsitteli strategiaa, jonka avulla brändi voidaan jalkauttaa työntekijöiden keskuudessa. Toinen osio käsitteli brändin visualisointia työympäristössä sekä materiaaleissa, joita työntekijät käyttävät. Pääosioiden lisäksi suunnitelma sisälsi strategian alkuosion ja loppuseurannan. Brändin jalkauttamissuunnitelma on valmis konsepti, jonka voi pistää käytäntöön mistä hetkestä alkaen tahansa.
Toimeksiantajana työssä toimi Linkosuo Oy, joka on tamperelainen tuore- ja kuivaleipätuotteita valmistava yritys. Emoyhtiö Linkosuo Oy omistaa kaksi alayhtiötä, Linkosuon Leipomo Oy:n sekä Linkosuon Kahvila Oy:n. Liiketoiminta koostuu neljästä liiketoiminta-alueesta. Nämä ovat vähittäiskauppa, ravintola- ja kahvilatoimipisteet, Foodservice ja vienti. Yhdessä liiketoiminnat muodostavat yhteisen organisaation ja koko Linkosuon liiketoiminnan.
Toimeksiantajayrityksen tavoitteena oli yhtenäistää liiketoimiaan entisestään, jonka myötä yhtiöiden kaksi erilaista brändiä päätettiin yhdistää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sisäisen brändiviestinnän piirteitä, kuten brändiviestinnän sisäistä johtamista ja visuaalisten tehokeinojen hyödyntämistä yhtenäisen viestinnän tukena. Teoreettisen tiedon tueksi toteutettiin kyselytutkimus, joka toteutettiin sisäisesti organisaatiossa. Kyselytutkimuksen avulla osallistettiin työntekijöitä ja etsittiin uusia ideoita brändin jalkauttamissuunnitelmaan. Kyselytutkimuksen ja teoriatiedon pohjalta muodostui näkökulma siihen, mitä brändin jalkauttamissuunnitelmassa tulee ottaa huomioon ja mitkä asiat olivat olennaisimpia toimeksiantajan organisaation näkökulmasta.
Tutkimuksellisen ja toiminnallisen osuuden lopputuotoksena toteutettiin jalkauttamissuunnitelma, jota tarkastellaan kvartaaleissa vuoden mittaisilta jaksoilta. Jalkauttamissuunnitelma sisälsi kaksi pääosiota. Ensimmäinen osio käsitteli strategiaa, jonka avulla brändi voidaan jalkauttaa työntekijöiden keskuudessa. Toinen osio käsitteli brändin visualisointia työympäristössä sekä materiaaleissa, joita työntekijät käyttävät. Pääosioiden lisäksi suunnitelma sisälsi strategian alkuosion ja loppuseurannan. Brändin jalkauttamissuunnitelma on valmis konsepti, jonka voi pistää käytäntöön mistä hetkestä alkaen tahansa.