Markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : opas parturi-kampaamolle
Mäkinen, Ville (2024)
Mäkinen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229475
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Myyrmäessä sijaitsevalle parturi-kampaamolle. Tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle opas sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitteluun. Toimeksiantajan rajallisten resurssien vuoksi opinnäytetyö on rajattu orgaaniseen sisältömarkkinointiin. Sosiaalisen median kanaviksi valikoituivat Instagram, Facebook ja TikTok.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, sisältömarkkinointia sekä markkinointiviestintää. Tämän lisäksi viitekehyksessä esitellään SOSTAC-malli, jonka vaiheiden mukaan toteutettiin lopullinen tuotos.
Tuotoksena syntyi opas, jossa annetaan vinkkejä siihen, millaista sisältöä toimeksiantajan kannattaa julkaista eri sosiaalisen median kanaviin vuoden eri vaiheissa. Opas etenee loogisesti SOSTAC-mallin eri vaiheiden mukaan, joita ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet, sekä hallinta ja mittaus. Toimeksiantajan sosiaalisen median käyttö ei ole aikaisemmin ollut suunniteltua, vaan julkaisut ovat olleet spontaaneja. Lopputuloksena syntynyt opas tulee auttamaan toimeksiantajaa suunnittelemaan sosiaalisen median käyttöä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, sisältömarkkinointia sekä markkinointiviestintää. Tämän lisäksi viitekehyksessä esitellään SOSTAC-malli, jonka vaiheiden mukaan toteutettiin lopullinen tuotos.
Tuotoksena syntyi opas, jossa annetaan vinkkejä siihen, millaista sisältöä toimeksiantajan kannattaa julkaista eri sosiaalisen median kanaviin vuoden eri vaiheissa. Opas etenee loogisesti SOSTAC-mallin eri vaiheiden mukaan, joita ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet, sekä hallinta ja mittaus. Toimeksiantajan sosiaalisen median käyttö ei ole aikaisemmin ollut suunniteltua, vaan julkaisut ovat olleet spontaaneja. Lopputuloksena syntynyt opas tulee auttamaan toimeksiantajaa suunnittelemaan sosiaalisen median käyttöä tulevaisuudessa.
