Paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistaminen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen kuntoutuspalveluissa
Luukkonen, Annika; Ojala, Susanna (2024)
Luukkonen, Annika
Ojala, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429604
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkittiin fysioterapeuttien kokemuksia paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisesta ja moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta. Tavoitteena oli kehittää paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisen malli. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan alueellisten kuntoutuspalveluiden Oulun aikuisten fysioterapia työryhmän kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttien kokemuksia paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisesta ja moniammatillisen yhteistyön nykytilasta tämän asiakasryhmän kohdalla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna toteutetun teemahaastattelun keinoin. Kerätyn aineiston ja sen analyysin pohjalta toteutettiin kaksi yhteiskehittämisen menetelmin toteutettua työpajaa sekä kolmas työpaja tulosten esittelemiseksi.
Kehittämisvaiheen työpajoissa luotiin paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisen mallin kriteeristö sekä työstettiin mallin keskeisimmät kehittämisehdotukset moniammatilliseen yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset esiteltiin työryhmälle ja esihenkilöille. Tutkimuksessa esiin nousseista jatkokehittämisideoista keskusteltiin ja työryhmältä pyydettiin palaute tutkimuksellisen kehittämistyön prosessista.
Tutkimustulosten mukaan fysioterapeutit tunnistavat asiakkaat usein elämänhallinnan, sosioekonomisen aseman sekä mielenterveyden haasteiden kautta. Asiakkaiden eri elämän osa-alueilla olevat haasteet kuvattiin moninaisina ongelmina, oireina ja palvelun tarpeina. Moniammatillinen yhteistyö koettiin asiakkaiden kohdalla välttämättömäksi, mutta sovittuja yhteistyöväyliä ja yhteistyötahoja yhteistyön toteuttamiseen ei ole.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuntoutuspalveluissa tunnistetut paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisen piirteet ovat kansainvälisissä tutkimuksissa hyvin samankaltaiset, kuten myös kohdennetun yhteyshenkilön ja moniammatillisen tiiviin yhteistyön merkitys eri ammattiryhmien välillä paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden kohdalla.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tunnistetut jatkokehittämisideat tulisi ottaa osaksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen alueellisten kuntoutuspalveluiden olemassa olevaa kehittämistyötä ja -hankkeita. Moniammatillista yhteistyötä ja terveyden- ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden välistä viestintää tulee kehittää toimivammaksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttien kokemuksia paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisesta ja moniammatillisen yhteistyön nykytilasta tämän asiakasryhmän kohdalla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna toteutetun teemahaastattelun keinoin. Kerätyn aineiston ja sen analyysin pohjalta toteutettiin kaksi yhteiskehittämisen menetelmin toteutettua työpajaa sekä kolmas työpaja tulosten esittelemiseksi.
Kehittämisvaiheen työpajoissa luotiin paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisen mallin kriteeristö sekä työstettiin mallin keskeisimmät kehittämisehdotukset moniammatilliseen yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset esiteltiin työryhmälle ja esihenkilöille. Tutkimuksessa esiin nousseista jatkokehittämisideoista keskusteltiin ja työryhmältä pyydettiin palaute tutkimuksellisen kehittämistyön prosessista.
Tutkimustulosten mukaan fysioterapeutit tunnistavat asiakkaat usein elämänhallinnan, sosioekonomisen aseman sekä mielenterveyden haasteiden kautta. Asiakkaiden eri elämän osa-alueilla olevat haasteet kuvattiin moninaisina ongelmina, oireina ja palvelun tarpeina. Moniammatillinen yhteistyö koettiin asiakkaiden kohdalla välttämättömäksi, mutta sovittuja yhteistyöväyliä ja yhteistyötahoja yhteistyön toteuttamiseen ei ole.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kuntoutuspalveluissa tunnistetut paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisen piirteet ovat kansainvälisissä tutkimuksissa hyvin samankaltaiset, kuten myös kohdennetun yhteyshenkilön ja moniammatillisen tiiviin yhteistyön merkitys eri ammattiryhmien välillä paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden kohdalla.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tunnistetut jatkokehittämisideat tulisi ottaa osaksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen alueellisten kuntoutuspalveluiden olemassa olevaa kehittämistyötä ja -hankkeita. Moniammatillista yhteistyötä ja terveyden- ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden välistä viestintää tulee kehittää toimivammaksi.