Yritysvastuu ja sidosryhmien vaatimuksiin vastaaminen vaatetusalan B2B yrityksessä : case Touchpoint Oy
Wulff-Kokko, Anni (2024)
Wulff-Kokko, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429594
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa EU tekstiilistrategian tuomia vaatimuksia case-yritykselle. Kehittämistyön avulla pyrittiin ymmärtämään toimia, joita eri sidosryhmät tulevat tekstiilialan pk-yrityksiltä vaatimaan. Yritysvastuu on EU:n säätely- ja kasvustrategioiden myötä saamassa oikeudellisen näkökulman ja myös pk-yrityksiltä tullaan vaatimaan yritysvastuuseen liittyviä toimia kestävän kehityksen toteutumiseksi. Pk-yritykset eivät ole yritysvastuun osalta raportointivelvollisia, mutta ovat osana suuryritysten arvoketjua, jolloin myös pk-yrityksiin kohdistuu vaatimuksia. Pk-yritysten resurssit myös vastuullisuustyössä ovat suuryrityksiä pienemmät, joten yritysten tulee olla selvillä mitä heiltä vaaditaan ja alkaa toteuttamaan aktiivisesti toimia yritysvastuun eteen. Ja täytyy myös muistaa, että vastuullisuustyön myötä myös pk-yritys saavuttaa liiketaloudellista etua.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yritysvastuusta ja yritysvastuuta ohjaavista tekijöistä. Tietoperustassa yritysvastuusta eritellään vaatimustenmukaisuustyöhön liittyviä toimia. Lisäksi EU:n tekstiilistrategian tärkeimmistä velvoittavista kohdista tehtiin katsaus.
Tulevien vaatimusten tarkasteluissa case-yrityksen näkökulmasta korostui hyvin toteutettu sidosryhmäanalyysi, jonka pohjalta vastuullisuustyö on ylipäätään hyvä aloittaa. Koska tuleva lainsäädäntö ei ole vielä valmis, tulee yritysten selvittää mahdolliset vaatimukset aluksi suoraan sidosryhmiltään.
Kehittämistyön toimeksiantajalle suositellaan ensisijaisesti sidosryhmäanalyysin tarkistusta, olennaisuusanalyysiä ja kaksoisolennaisuuden analyysia yrityksen vaikutuksista toimintaympäristössään sekä sidosryhmäkyselyiden tekoa. EU:n tekstiilistrategian kansallisen hyväksymisen ja suorien direktiivien seuraaminen havaittiin myös tärkeäksi, jotta yritykseltä vaadittuihin toimiin pystytään vastaamaan mahdollisimman ketterästi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yritysvastuusta ja yritysvastuuta ohjaavista tekijöistä. Tietoperustassa yritysvastuusta eritellään vaatimustenmukaisuustyöhön liittyviä toimia. Lisäksi EU:n tekstiilistrategian tärkeimmistä velvoittavista kohdista tehtiin katsaus.
Tulevien vaatimusten tarkasteluissa case-yrityksen näkökulmasta korostui hyvin toteutettu sidosryhmäanalyysi, jonka pohjalta vastuullisuustyö on ylipäätään hyvä aloittaa. Koska tuleva lainsäädäntö ei ole vielä valmis, tulee yritysten selvittää mahdolliset vaatimukset aluksi suoraan sidosryhmiltään.
Kehittämistyön toimeksiantajalle suositellaan ensisijaisesti sidosryhmäanalyysin tarkistusta, olennaisuusanalyysiä ja kaksoisolennaisuuden analyysia yrityksen vaikutuksista toimintaympäristössään sekä sidosryhmäkyselyiden tekoa. EU:n tekstiilistrategian kansallisen hyväksymisen ja suorien direktiivien seuraaminen havaittiin myös tärkeäksi, jotta yritykseltä vaadittuihin toimiin pystytään vastaamaan mahdollisimman ketterästi.