Vantaan ammattioppilaitos Varia Aviapoliksen opetuskorjaamon toiminnan kehittäminen
Pallari, Jarmo (2024)
Pallari, Jarmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää ja yhtenäistää opetuskorjaamon toimintaa opetuksen tueksi. Lisäksi tavoitteena oli löytää työmyyntiä tehostavia keinoja, jotta oppilaitoksen kuluja voitaisiin tehokkaammin kattaa. Opetuskorjaamon ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti tarkoitus kilpailla yksityisten korjaamojen kanssa, vaan tarjota opiskelijoille laadukasta opetusta ja ymmärrystä siitä, miten kaupallinen korjaamo toimii kannattavasti.
Työssä tarkasteltiin Vantaan ammattioppilaitos Varian opetuskorjaamon nykyisiä toimintaa, sitä ohjaavia järjestelmiä ja niiden hyödyntämistä opetuksessa. Lisäksi analysoitiin opettajien ajankäyttöä opetukseen ja muihin tehtäviin, suhdetta opiskelijamääriin sekä sitä, kuinka hyvin opetuskorjaamossa käytettävällä työmyyntiohjelmalla pystyy hallinnoimaan asiakastöitä ja raportointia. Asiakastyön hallinta käsittää opetuskorjaamon prosessin työn tilaamisesta laskutukseen. Vuoden 2023 aikana tehdyt ja laskutetut työt käytiin lävitse, jotta saatiin selville, millaisia veloituksia opetuskorjaamossa on käytetty ja kuinka paljon aikaa niihin on kulunut verrattuna koko käytettävissä olevaan työaikaan. Edellisen avulla voitiin tunnistaa myymätön työaika. Selvityksessä tarkasteltiin myös myytyjen varaosien katetta ja arvioitiin hankintakanavien vaikutusta katteen muodostumiseen.
Osana tutkimusta opettajille tehtiin kyselytutkimus. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, millaista tietoa opettajilla oli oppilaitosten voitontavoittelusta ja mitä näkökantoja heillä oli yrittäjämäisestä toiminnasta. Kyselyssä myös kartoitettiin, kuinka paljon opiskelijatöitä opettajat olivat teettäneet lukuvuoden 2023 aikana. Lisäksi selvitettiin, miten henkilökohtaiset mielipiteet vaikuttivat työmyyntiin.
Työn keskeisiä tuloksia ovat ehdotukset opetuskorjaamon toiminnan yhtenäistämiseksi sekä työmyynnin lisäämiseksi ja tehostamiseksi kattamaan paremmin oppilaitoksen kuluja.
Opetus siirtyy uusiin toimitiloihin vuonna 2025, mikä tarjoaisi erinomaisen mahdollisuuden ottaa uudet prosessit käyttöön.
Työssä tarkasteltiin Vantaan ammattioppilaitos Varian opetuskorjaamon nykyisiä toimintaa, sitä ohjaavia järjestelmiä ja niiden hyödyntämistä opetuksessa. Lisäksi analysoitiin opettajien ajankäyttöä opetukseen ja muihin tehtäviin, suhdetta opiskelijamääriin sekä sitä, kuinka hyvin opetuskorjaamossa käytettävällä työmyyntiohjelmalla pystyy hallinnoimaan asiakastöitä ja raportointia. Asiakastyön hallinta käsittää opetuskorjaamon prosessin työn tilaamisesta laskutukseen. Vuoden 2023 aikana tehdyt ja laskutetut työt käytiin lävitse, jotta saatiin selville, millaisia veloituksia opetuskorjaamossa on käytetty ja kuinka paljon aikaa niihin on kulunut verrattuna koko käytettävissä olevaan työaikaan. Edellisen avulla voitiin tunnistaa myymätön työaika. Selvityksessä tarkasteltiin myös myytyjen varaosien katetta ja arvioitiin hankintakanavien vaikutusta katteen muodostumiseen.
Osana tutkimusta opettajille tehtiin kyselytutkimus. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, millaista tietoa opettajilla oli oppilaitosten voitontavoittelusta ja mitä näkökantoja heillä oli yrittäjämäisestä toiminnasta. Kyselyssä myös kartoitettiin, kuinka paljon opiskelijatöitä opettajat olivat teettäneet lukuvuoden 2023 aikana. Lisäksi selvitettiin, miten henkilökohtaiset mielipiteet vaikuttivat työmyyntiin.
Työn keskeisiä tuloksia ovat ehdotukset opetuskorjaamon toiminnan yhtenäistämiseksi sekä työmyynnin lisäämiseksi ja tehostamiseksi kattamaan paremmin oppilaitoksen kuluja.
Opetus siirtyy uusiin toimitiloihin vuonna 2025, mikä tarjoaisi erinomaisen mahdollisuuden ottaa uudet prosessit käyttöön.
