Elektrokardiografia ja sen keskeiset löydökset bioanalyytikon työssä
Ypyä, Laura; Kiimamaa, Riikka; Törmänen, Sini (2024)
Ypyä, Laura
Kiimamaa, Riikka
Törmänen, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530055
Tiivistelmä
Elektrokardiografia eli EKG on yksi yleisimmistä terveydenhuollon tutkimuksista. Tutkimus antaa tietoa sydämen tilasta ja sähköisestä toiminnasta. EKG:n avulla saadaan tietoa muun muassa sydämen rytmistä, sydänlihaksen verenkierrosta ja hapenpuutteesta, syketaajuudesta ja sen vaihtelusta, johtoradan toiminnasta sekä erilaisista sydänsairauksista. Bioanalyytikoiden tulee osata tunnistaa EKG-käyrästä normaalista poikkeavat löydöt eli lisä- tai erikoiskytkentöjä vaativat löydökset. Heidän tulee osata myös tunnistaa EKG-käyrästä löydökset, jotka vaativat kiireellistä hoitoa tai hoidonarviointia.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman käyttöön Kliinisen fysiologian ja neurofysiologian I-opintojaksolle. Verkko-oppimateriaalin aiheena oli EKG ja sen keskeiset löydökset bioanalyytikon työssä. Verkko-oppimateriaalin oli tarkoitus kehittää bioanalyytikoiden opetusta tukemalla asian sisäistämistä ja mahdollistamalla opiskelijoille itsenäistä opiskelua. Tavoitteena oli auttaa opiskelijoita ymmärtämään EKG:n tarkastelua ja keskeisimpiä löydöksiä enemmän sekä lisäämään heidän osaamistaan aiheeseen liittyen.
Verkko-oppimateriaali toteutettiin tekemällä Moodle-alustalle teoriatietoiskuja, diaesityksiä keskeisimmistä löydöksistä ja kertaustentti vahvistamaan opittua tietoa. Tieto koottiin ajantasaisista ja luotettavista suomen- ja englanninkielisistä lähteistä. Verkko-oppimateriaalin houkuttelevuutta ja motivaatiota lisäämään tuotiin aiheesta kertovat videot ja kuvat. Oppimista kehittämään tuotiin diaesityksiin keskeisistä löydöksistä kertovia EKG-käyriä. Suurin osa EKG-rekisteröinneistä tuotettiin hyödyntäen Oulun ammattikorkeakoululta löytyvää EKG-simulaattoria.
Verkko-oppimateriaalista toteutettiin palautteen kerääminen Webropol-palautekyselynä. Palautetta pyydettiin Kliinisen fysiologian ja neurofysiologian I-opintojaksolla olevilta opiskelijoilta ja siihen vastasi 20 henkilöä. Saadun palautteen perusteella verkko-oppimateriaali koettiin mielekkääksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Palautteesta voidaan päätellä, että verkko-oppimateriaali koettiin hyödylliseksi oppimista tukevaksi työkaluksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman käyttöön Kliinisen fysiologian ja neurofysiologian I-opintojaksolle. Verkko-oppimateriaalin aiheena oli EKG ja sen keskeiset löydökset bioanalyytikon työssä. Verkko-oppimateriaalin oli tarkoitus kehittää bioanalyytikoiden opetusta tukemalla asian sisäistämistä ja mahdollistamalla opiskelijoille itsenäistä opiskelua. Tavoitteena oli auttaa opiskelijoita ymmärtämään EKG:n tarkastelua ja keskeisimpiä löydöksiä enemmän sekä lisäämään heidän osaamistaan aiheeseen liittyen.
Verkko-oppimateriaali toteutettiin tekemällä Moodle-alustalle teoriatietoiskuja, diaesityksiä keskeisimmistä löydöksistä ja kertaustentti vahvistamaan opittua tietoa. Tieto koottiin ajantasaisista ja luotettavista suomen- ja englanninkielisistä lähteistä. Verkko-oppimateriaalin houkuttelevuutta ja motivaatiota lisäämään tuotiin aiheesta kertovat videot ja kuvat. Oppimista kehittämään tuotiin diaesityksiin keskeisistä löydöksistä kertovia EKG-käyriä. Suurin osa EKG-rekisteröinneistä tuotettiin hyödyntäen Oulun ammattikorkeakoululta löytyvää EKG-simulaattoria.
Verkko-oppimateriaalista toteutettiin palautteen kerääminen Webropol-palautekyselynä. Palautetta pyydettiin Kliinisen fysiologian ja neurofysiologian I-opintojaksolla olevilta opiskelijoilta ja siihen vastasi 20 henkilöä. Saadun palautteen perusteella verkko-oppimateriaali koettiin mielekkääksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Palautteesta voidaan päätellä, että verkko-oppimateriaali koettiin hyödylliseksi oppimista tukevaksi työkaluksi.