Tekoälyvallankumouksen vaikutus tieto- ja viestintätekniikan opintoihin
Kuorikoski, Inka; Terri, Otto (2024)
Kuorikoski, Inka
Terri, Otto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529931
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on selvittää, miten tekoäly on vaikuttanut tietoja viestintätekniikan opintoihin. Tavoitteenamme oli selvittää tekoälyn sekä erilaisten tekoälytyökalujen käytön yleisyyttä oppimisympäristössä ja sen vaikutusta opiskelijoiden oppimismotivaatioon, tehokkuuteen sekä futuristisiin näkemyksiin ICT-alan tulevaisuudesta. Tämän lisäksi pyrimme havainnoimaan sitä, miten tekoälytyökaluja on käytetty opettajien keskuudessa ja tutkimaan, miten tekoälyn yleistynyt käyttö vaikuttaa opetusalaan muun muassa tutkintokokonaisuuksien rakentamisessa. Tutkimusaineisto koostuu Metropolian tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille suunnatusta kyselytutkimuksesta sekä kolmen opettajan haastatteluista.
Insinöörityön teoreettinen osuus koostuu tekoälyn määritelmästä, rakenteesta, modernista historiasta, eettistä näkökulmaa ja tietosuojasta. Tämän lisäksi kirjoitimme tekoälyn käytöstä oppimisympäristössä, joka perustui aiempiin tutkimuksiin aiheesta ja kävimme läpi myös, minkälaisia ohjeistuksia eri ammattikorkeakoulut ovat laatineet tekoälyn käytön suhteen. Teoriaosuuden jälkeen käymme yksityiskohtaisesti läpi haastattelu- ja kyselytutkimuksen kysymysten asettelun, tavoitteet ja tutkimusmateriaalin analysoinnin.
Havainnoimme, että tekoälyn yleistynyt käyttö on nostattanut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia opettajien sekä oppilaiden keskuudessa. Lopussa kerromme omat näkemyksemme ja kokemuksemme tekoälyn vaikutuksista opintoihin sekä koulunkäyntiin.
Insinöörityön teoreettinen osuus koostuu tekoälyn määritelmästä, rakenteesta, modernista historiasta, eettistä näkökulmaa ja tietosuojasta. Tämän lisäksi kirjoitimme tekoälyn käytöstä oppimisympäristössä, joka perustui aiempiin tutkimuksiin aiheesta ja kävimme läpi myös, minkälaisia ohjeistuksia eri ammattikorkeakoulut ovat laatineet tekoälyn käytön suhteen. Teoriaosuuden jälkeen käymme yksityiskohtaisesti läpi haastattelu- ja kyselytutkimuksen kysymysten asettelun, tavoitteet ja tutkimusmateriaalin analysoinnin.
Havainnoimme, että tekoälyn yleistynyt käyttö on nostattanut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia opettajien sekä oppilaiden keskuudessa. Lopussa kerromme omat näkemyksemme ja kokemuksemme tekoälyn vaikutuksista opintoihin sekä koulunkäyntiin.
