Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Neuvolan terveydenhoitajien digitaalinen osaaminen ja digitaalisen osaamisen koulutuksen kehittäminen Pohteella

Knuutila, Reetta; Niinikoski, Riitta (2024)

 
Avaa tiedosto
Knuutila_Niinikoski.pdf (721.1Kt)
Lataukset: 


Knuutila, Reetta
Niinikoski, Riitta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530093
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde korostaa strategiassaan digitaalisten palvelujen lisäämistä ja jo olemassa olevien kehittämistä. Digitaalinen muutos vaikuttaa myös terveydenhoitajien työhön neuvoloissa, minkä vuoksi terveydenhoitajat tarvitsevat uudenlaista osaamista toteuttaakseen laadukasta hoitotyötä digitaalisin ratkaisuin. 

Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää neuvolan terveydenhoitajien digitaalista osaamisen koulutusta ja tavoitteena mahdollistaa osaamisen kehittäminen aikaisempi osaaminen huomioon ottaen. Tutkimuksellinen kehittämistyö piti sisällään sekä tutkimus- että kehittämisvaiheen. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää terveydenhoitajien itsearviota digitaalisesta osaamisestaan sekä siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli tutkimusvaiheen tuloksia hyödyntäen ideoida suunnitelma terveydenhoitajien digitaalisen osaamisen kehittämiseksi. 

Tutkimusvaihe toteutettiin määrällisenä tutkimuksena Webropol-kyselyllä Pohteen terveydenhoitajille (n=36) ja se analysoitiin SPSS-tilastoanalyysiohjelmalla. Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajien itsearvioitu digitaalinen osaaminen oli pääosin hyvää. Osaamisessa oli kuitenkin eroa eri ikäryhmiin kuuluvien ja eri aikaan valmistuneiden terveydenhoitajien kohdalla. Eniten kehitettävää terveydenhoitajien itsearvion mukaan oli digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisessä ja arvioinnissa. Organisaation tuki nähtiin vähäisenä digitaalisten taitojen kehittämisessä. Terveydenhoitajat kokivat esihenkilöiden tukevan heitä digitaalisen osaamisensa kehittämisessä, mutta esihenkilöiden johtamistaidot digitaalisessa muutoksessa arvioitiin heikoiksi.  

Kehittämisvaihe toteutettiin yhteiskehittämisen työpajana Teams-kokouksena aivoriihimenetelmää hyödyntäen. Työpajassa ideoitiin yhdessä terveydenhoitajien ja projektisuunnittelijoiden kanssa konkreettisia keinoja digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen terveydenhoitajien työssä sekä osaamisen tuen ja koulutuksen tarpeeseen. Työpajatyöskentelyn pohjalta kehittämisen kohteeksi nousi eri oppijatyyppien mukaisen koulutuksen varmistaminen sekä digiratkaisujen implementoiminen osaksi terveydenhoitajien työkäytänteitä.

 Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen vaatii tietoa käytettävissä olevista ratkaisuista sekä osaamista käyttää niitä sujuvasti. Vain riittävä osaaminen digitaalisista ratkaisuista antaa mahdollisuuden soveltaa niitä asiakastyöhön. Tämän vuoksi vaaditaan selkeitä koulutusratkaisuja taidoiltaan eritasoiset terveydenhoitajat huomioiden ja sujuvaa digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste