Etäjohtamisen kehittäminen : Case Säästöpankki Optia
Niskala, Tanja (2024)
Niskala, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia etäjohtamisesta kohdeyritykselle, Säästöpankki Optialle. Työn tarkoituksena oli toteuttaa mahdollisimman tarkka ja selkeä kuvaus Säästöpankki Optian etäjohtamisen nykytilasta ja siinä ilmenneistä haasteista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etätyötä ja sen eri määritelmiä, etäjohtamista ja sen haasteita ja hyötyjä, etäjohtamisen nykytilaa sekä etäjohtamisessa käytettävää viestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla sekä teams-haastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin Säästöpankki Optian etäjohtajia. Haastattelukysymykset muotoiltiin avoimiksi kysymyksiksi, jotka jaoteltiin neljään eri osa-alueeseen.
Tärkeimpänä tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että etäjohtaminen on todettu toimivaksi, mutta sen edelleen kehittäminen vaatii panostusta johtamistaitojen koulutukseen, teknisten valmiuksien parantamiseen, monipuolisiin viestintätapoihin sekä yhteishengen ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen. Kuitenkin kaikki vastaajat kokivat etäjohtamisen tason Säästöpankki Optiassa hyväksi. Näin ollen ensimmäisenä kehitysehdotuksena esitettiin perehdyttäminen etäjohtamiseen ja muihin suuriin muutoksiin organisaatiossa. Toisena kehitysehdotuksena oli, että hyviä käytän-töjä jaetaan.
Kolmas kehitysehdotus oli, että johtajien valmiuksia parannetaan. Neljäs kehitysehdotus oli, että kohtaamisia monipuolistetaan sekä työhyvinvointia tuetaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etätyötä ja sen eri määritelmiä, etäjohtamista ja sen haasteita ja hyötyjä, etäjohtamisen nykytilaa sekä etäjohtamisessa käytettävää viestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla sekä teams-haastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin Säästöpankki Optian etäjohtajia. Haastattelukysymykset muotoiltiin avoimiksi kysymyksiksi, jotka jaoteltiin neljään eri osa-alueeseen.
Tärkeimpänä tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että etäjohtaminen on todettu toimivaksi, mutta sen edelleen kehittäminen vaatii panostusta johtamistaitojen koulutukseen, teknisten valmiuksien parantamiseen, monipuolisiin viestintätapoihin sekä yhteishengen ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen. Kuitenkin kaikki vastaajat kokivat etäjohtamisen tason Säästöpankki Optiassa hyväksi. Näin ollen ensimmäisenä kehitysehdotuksena esitettiin perehdyttäminen etäjohtamiseen ja muihin suuriin muutoksiin organisaatiossa. Toisena kehitysehdotuksena oli, että hyviä käytän-töjä jaetaan.
Kolmas kehitysehdotus oli, että johtajien valmiuksia parannetaan. Neljäs kehitysehdotus oli, että kohtaamisia monipuolistetaan sekä työhyvinvointia tuetaan.