Suomen Elintarviketyöläisten Liiton luottamushenkilöt sosiaalisessa mediassa : kehitysehdotuksia SEL:n viestinnälle kyselytutkimuksen pohjalta
Moilanen, Outi (2024)
Moilanen, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530028
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin ammattiliiton sosiaalisen median viestintää. Tavoitteena oli selvittää, miten ammattiliiton luottamushenkilöt voivat edistää järjestön näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Perehdyin aiheeseen opinnäytetyön tilaajan Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL:n kautta.
Lähestyin aihetta kyselytutkimuksella, joka lähetettiin sähköpostitse yli tuhannelle SEL:n luottamustehtävässä olevalle henkilölle. Kartoitin kyselytutkimuksella SEL:n luottamushenkilöiden somen käyttöä, miten säännöllisesti he seurasivat SEL:n viestintää somessa ja missä somekanavissa he toivoivat SEL:n olevan läsnä ja millaisesta SEL:n somesisällöstä luottamushenkilöt olivat kiinnostuneita sekä heidän halukkuuttaan tuottaa someen sisältöä, joka lisäisi liiton näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Kyselytutkimuksen vastausten pohjalta annetut kehitysehdotukset SEL:n viestinnälle perustuvat 255 luottamushenkilön kyselytutkimuksessa antamiin vastauksiin. Kolmeksi kehittämisehdotukseksi valikoitui: kohderyhmälähtöinen sosiaalisen median kanavien valinta, sosiaalisen median suunnitelmallinen käyttö ja luottamushenkilöstä sosiaalisen median sisällöntuottajaksi.
SEL järjesti kolme sometyöpajaa luottamushenkilöilleen kyselytutkimuksen pohjalta. Kehittämisehdotukset ovat hyödynnettävissä myös muissa non-profit organisaatioissa.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla.
Lähestyin aihetta kyselytutkimuksella, joka lähetettiin sähköpostitse yli tuhannelle SEL:n luottamustehtävässä olevalle henkilölle. Kartoitin kyselytutkimuksella SEL:n luottamushenkilöiden somen käyttöä, miten säännöllisesti he seurasivat SEL:n viestintää somessa ja missä somekanavissa he toivoivat SEL:n olevan läsnä ja millaisesta SEL:n somesisällöstä luottamushenkilöt olivat kiinnostuneita sekä heidän halukkuuttaan tuottaa someen sisältöä, joka lisäisi liiton näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Kyselytutkimuksen vastausten pohjalta annetut kehitysehdotukset SEL:n viestinnälle perustuvat 255 luottamushenkilön kyselytutkimuksessa antamiin vastauksiin. Kolmeksi kehittämisehdotukseksi valikoitui: kohderyhmälähtöinen sosiaalisen median kanavien valinta, sosiaalisen median suunnitelmallinen käyttö ja luottamushenkilöstä sosiaalisen median sisällöntuottajaksi.
SEL järjesti kolme sometyöpajaa luottamushenkilöilleen kyselytutkimuksen pohjalta. Kehittämisehdotukset ovat hyödynnettävissä myös muissa non-profit organisaatioissa.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla.
