Digitaalisen tehtävähallinnan kehittäminen kiinteistönhoidossa
Brehmer, Henrik (2024)
Brehmer, Henrik
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Trello-sovellukseen perustuvaa tehtävienhallinnan käyttöympäristöä voidaan kehittää tukemaan paremmin Kiinteistövalttari Oy:n operatiivista toimintaa ja kasvua. Työn keskeisenä tavoitteena oli parantaa sovelluksen käytettävyyttä ja löytää ratkaisuja yhtenäisten toimintamallien luomiseen.
Tietoperusta pohjautui digitalisaation ja projektinhallintasovellusten rooliin kiinteistöalalla sekä käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen merkitykseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä, kuten kyselytutkimusta ja puolistrukturoituja haastatteluja, joiden avulla kerättiin aineistoa yrityksen työntekijöiltä. Analyysi toteutettiin heuristisen arvioinnin pohjalta käyttäen Jacob Nielsenin kehittämää 10-kohdan muistilistaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että Trello koettiin pääosin helppokäyttöiseksi ja toimivaksi tehtävienhallinnan työkaluksi. Keskeisiksi kehityskohteiksi nousivat kuitenkin yhtenäisten toimintamallien puute sekä tarve paremmalle perehdytykselle ja seurannalle. Lisäksi automaatioiden ja lisäosien hyödyntäminen tunnistettiin potentiaalisiksi parannuksiksi. Näiden kehitystoimien avulla yritys voi tehostaa tehtävienhallintaa, parantaa työntekijöiden käyttäjäkokemusta ja tukea yrityksen kasvutavoitteita.
Tietoperusta pohjautui digitalisaation ja projektinhallintasovellusten rooliin kiinteistöalalla sekä käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen merkitykseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä, kuten kyselytutkimusta ja puolistrukturoituja haastatteluja, joiden avulla kerättiin aineistoa yrityksen työntekijöiltä. Analyysi toteutettiin heuristisen arvioinnin pohjalta käyttäen Jacob Nielsenin kehittämää 10-kohdan muistilistaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että Trello koettiin pääosin helppokäyttöiseksi ja toimivaksi tehtävienhallinnan työkaluksi. Keskeisiksi kehityskohteiksi nousivat kuitenkin yhtenäisten toimintamallien puute sekä tarve paremmalle perehdytykselle ja seurannalle. Lisäksi automaatioiden ja lisäosien hyödyntäminen tunnistettiin potentiaalisiksi parannuksiksi. Näiden kehitystoimien avulla yritys voi tehostaa tehtävienhallintaa, parantaa työntekijöiden käyttäjäkokemusta ja tukea yrityksen kasvutavoitteita.
