Digitaalinen tuotepassi tekstiili- ja vaatetusalan PK-yrityksen näkökulmasta : case: R-Collection
Seppä, Jaana (2024)
Seppä, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehityssuunnitelma R-Collection-tuotemerkille digitaalisen tuotepassin (eng. Digital Product Pass, DPP) käyttöönottoon. Työssä tarkasteltiin, miten passin mukanaan tuoma lisääntyvä tiedonkeruun tarve voidaan sovittaa yhteen pienyrityksen niukkojen resurssien kanssa. Tavoitteena oli myös taustoittaa, miksi Euroopan unioni on laatinut konseptin digitaalisesta tuotepassista, mitä vaatetusalan pk-yrityksen tulisi ymmärtää avoimuuden lisäämisen tarpeesta ja mitä sen tulisi tietää tulevasta pakollisesta formaatista: mitä tietoa kerätään, kenelle kerätään ja miksi.
Aihetta lähestyttiin tutkimuksellisen kehittämistyön näkökulmasta soveltaen konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä, tavoitteena löytää toimeksiantaja yritykselle toimintamalli tietojen keräämiseen ja tallentamiseen. Aineiston hankinnassa käytettiin laadullisia menetelmiä, kuten osallistuvaa havainnointia yrityksessä, julkaisujen analysointia ja benchmarkingia. Löydösten analysoinnissa ja johtopäätöksissä ratkaisuehdotuksena hyödynnettiin prosessianalyysin ja systeemiajattelun periaatteita.
Keskeisimmiksi kehityskohteiksi toimeksiantajayrityksessä osoittautuivat prosessien hallinta sekä tiedon tallentaminen ja hyödyntäminen. Johtopäätöksenä suositellaan omien prosessien rationalisointia sekä digitaalisen tiedonhallinnan ja työvälineiden laajempaa hyödyntämistä. Muutokset toimintatavoissa eivät vain edistä yrityksen valmiuksia ottaa käyttöön digitaalinen tuotepassi, vaan ne lisäksi parantavat yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja sitä kautta tuotekehityksen laatua.
Aihetta lähestyttiin tutkimuksellisen kehittämistyön näkökulmasta soveltaen konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä, tavoitteena löytää toimeksiantaja yritykselle toimintamalli tietojen keräämiseen ja tallentamiseen. Aineiston hankinnassa käytettiin laadullisia menetelmiä, kuten osallistuvaa havainnointia yrityksessä, julkaisujen analysointia ja benchmarkingia. Löydösten analysoinnissa ja johtopäätöksissä ratkaisuehdotuksena hyödynnettiin prosessianalyysin ja systeemiajattelun periaatteita.
Keskeisimmiksi kehityskohteiksi toimeksiantajayrityksessä osoittautuivat prosessien hallinta sekä tiedon tallentaminen ja hyödyntäminen. Johtopäätöksenä suositellaan omien prosessien rationalisointia sekä digitaalisen tiedonhallinnan ja työvälineiden laajempaa hyödyntämistä. Muutokset toimintatavoissa eivät vain edistä yrityksen valmiuksia ottaa käyttöön digitaalinen tuotepassi, vaan ne lisäksi parantavat yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja sitä kautta tuotekehityksen laatua.
