Kiertotalouden opettaminen ja oppimateriaalin luominen yläkoulun käsityön opetukseen
Niemelä, Päivi (2024)
Niemelä, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälaista tekstiilialan kiertotalouteen liittyvää ja yläkouluikäisten tekstiilikäsityötunnille käytettäväksi soveltuvaa tietoa ja oppimateriaalia eri verkkosivustoilta löytyy. Toisena tavoitteena oli kehittää oppimateriaalia tekstiilialan ja vaatetuksen kiertotaloudesta yläkoulujen käsityötunneille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumentteihin perustuvaa analyysiä, kyselytutkimusta ja haastattelua. Dokumenttianalyysissä tutkittiin verkkosivustojen kiertotalouden oppimateriaalia. Kyselytutkimuksella selvitettiin, minkälainen käsityön opetusmateriaalin sisältö tukee kiertotalouden opetusta yläkoulussa. Haastattelussa kerättiin opettajilta kehittämisideoita ja näkemystä oppimateriaalista. Tämä vaihe mahdollisti syvemmän ymmärryksen siitä, mitä opettajat pitävät tärkeänä ja hyödyllisenä tekstiilialan kiertotalouden opettamisessa ja oppimateriaalissa yläkoulu ikäisille.
Toimeksiantaja on Käsityö verkossa ry, joka ylläpitää Punomo-verkkosivustoa. Käsityö verkossa ry:n tavoitteena on tukea ja edistää käsityön opetusta ja harrastusta.
Kehittämistyön tuloksena on kehitetty tekstiilialan kiertotaloudesta oppimateriaalia, joka on suunnattu yläkoulujen käsityötunneille käytettäväksi. Oppimateriaali julkaistaan Käsityö verkossa ry:n ylläpitämällä Punomo-verkkosivustolla, ja se on käytettävissä Käsityö verkossa ry:n opetuslisenssin haltijoille. Oppimateriaali sisältää kiertotalouteen liittyvää teoriaa ja tehtäviä, joita voidaan helposti integroida yläkoulun käsityötunteihin. Nuoret ovat tulevaisuuden kuluttajia ja mahdollisesti kiertotalouden ammattilaisia. On tärkeää edistää nuorten ympäristötietoutta ja kestävän kehityksen periaatteita käytännön kautta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumentteihin perustuvaa analyysiä, kyselytutkimusta ja haastattelua. Dokumenttianalyysissä tutkittiin verkkosivustojen kiertotalouden oppimateriaalia. Kyselytutkimuksella selvitettiin, minkälainen käsityön opetusmateriaalin sisältö tukee kiertotalouden opetusta yläkoulussa. Haastattelussa kerättiin opettajilta kehittämisideoita ja näkemystä oppimateriaalista. Tämä vaihe mahdollisti syvemmän ymmärryksen siitä, mitä opettajat pitävät tärkeänä ja hyödyllisenä tekstiilialan kiertotalouden opettamisessa ja oppimateriaalissa yläkoulu ikäisille.
Toimeksiantaja on Käsityö verkossa ry, joka ylläpitää Punomo-verkkosivustoa. Käsityö verkossa ry:n tavoitteena on tukea ja edistää käsityön opetusta ja harrastusta.
Kehittämistyön tuloksena on kehitetty tekstiilialan kiertotaloudesta oppimateriaalia, joka on suunnattu yläkoulujen käsityötunneille käytettäväksi. Oppimateriaali julkaistaan Käsityö verkossa ry:n ylläpitämällä Punomo-verkkosivustolla, ja se on käytettävissä Käsityö verkossa ry:n opetuslisenssin haltijoille. Oppimateriaali sisältää kiertotalouteen liittyvää teoriaa ja tehtäviä, joita voidaan helposti integroida yläkoulun käsityötunteihin. Nuoret ovat tulevaisuuden kuluttajia ja mahdollisesti kiertotalouden ammattilaisia. On tärkeää edistää nuorten ympäristötietoutta ja kestävän kehityksen periaatteita käytännön kautta.
