Päivähoidon ja hyvinvointineuvolan moniammatillinen yhteistyö päivähoidon henkilöstön kuvaamana
Ahlholm, Liisa; Kulusjärvi, Ulla; Rautio, Minna; Westin, Anu-Maria (2015)
Ahlholm, Liisa
Kulusjärvi, Ulla
Rautio, Minna
Westin, Anu-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092031
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme kuvailee päivähoidon ja hyvinvointineuvolan yhteistyötä päivähoidon näkökulmasta. Tuomme esiin päivähoidon työntekijöiden omia kokemuksia ja ajatuksia yhteistyöstä. Hyvinvointineuvolamallin tarkoitus on tuoda moniammatillinen apu lähelle perhettä entistä helpommin. Päivähoidon ja hyvinvointineuvolan esteetön yhteistyö edistää tavoitteiden saavuttamista ja tukee oikea-aikaista, matalan kynnyksen avunsaantia. Tutkimuksen tausta-ajatuksena on halu edistää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja ennaltaeh-käistä ongelmien syntyä. Toimeksiantajana on Oulun kaupunki.
Tutkimuksemme tavoite on tuottaa kokemuksellista tietoa siitä, millainen päivähoidon ja hyvinvointineuvolan moniammatillinen yhteistyö on lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien kuvaamana.
Tutkimusaineisto koostuu neljän työntekijän, kahden lastenhoitajan ja kahden lastentarhanopettajan, teemahaastatteluista. Tutkimus kohdistuu kahteen Oulun kaupungin Koskelan alueen päiväkotiin. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään perheen hyvinvointi, moniammatillinen yhteistyö sekä päivähoidon ja hyvinvointineuvolan tarjoama tuki.
Tutkimustuloksista ilmenee päivähoidon ja hyvinvointineuvolan yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Vakiintuneita käytäntöjä ovat yhteistyöryhmä Luotsi, laajennettu nelivuotistarkastus ja lapsen perinteiset neuvolakäynnit. Ulkomaalaistaustaisten perheiden tarpeet ja lapsen kouluun siirtymisen vaihe lisäävät yhteistyötä. Työntekijät toteavat, että yhteistyö on nykyisellään vähäistä ja sitä tulisi lisätä. Haasteena nähdään salassapitosäännökset ja vaitiolovelvollisuus. Myös vähäinen tieto hyvinvointineuvolan toiminnasta koetaan esteeksi. Kuvatessaan nykyistä yhteistyötä työntekijät esittävät myös ehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimuksemme tavoite on tuottaa kokemuksellista tietoa siitä, millainen päivähoidon ja hyvinvointineuvolan moniammatillinen yhteistyö on lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien kuvaamana.
Tutkimusaineisto koostuu neljän työntekijän, kahden lastenhoitajan ja kahden lastentarhanopettajan, teemahaastatteluista. Tutkimus kohdistuu kahteen Oulun kaupungin Koskelan alueen päiväkotiin. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään perheen hyvinvointi, moniammatillinen yhteistyö sekä päivähoidon ja hyvinvointineuvolan tarjoama tuki.
Tutkimustuloksista ilmenee päivähoidon ja hyvinvointineuvolan yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Vakiintuneita käytäntöjä ovat yhteistyöryhmä Luotsi, laajennettu nelivuotistarkastus ja lapsen perinteiset neuvolakäynnit. Ulkomaalaistaustaisten perheiden tarpeet ja lapsen kouluun siirtymisen vaihe lisäävät yhteistyötä. Työntekijät toteavat, että yhteistyö on nykyisellään vähäistä ja sitä tulisi lisätä. Haasteena nähdään salassapitosäännökset ja vaitiolovelvollisuus. Myös vähäinen tieto hyvinvointineuvolan toiminnasta koetaan esteeksi. Kuvatessaan nykyistä yhteistyötä työntekijät esittävät myös ehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi.