Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sosiaalisten taitojen harjoitteleminen päiväkodin pienryhmässä
Nuutinen, Nea; Rantio, Senna (2015)
Nuutinen, Nea
Rantio, Senna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää toimintakokonaisuus, jossa harjoitellaan sosiaalisia taitoja pienryhmässä. Lisäksi tavoitteena oli tukea lasten yhteisöllisyyden kehittymistä. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2014 yhteistyössä erään Espoon kaupungin päiväkodin kanssa. Kestävän kehityksen sosiaalisen ulottuvuuden ajankohtaisuus näkyy esimerkiksi Espoon kaupungin omassa strategiassa sekä Espoon varhaiskasvatussuunnitelman painotuksena.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli sosiaalinen kestävä kehitys ja opinnäytetyön teoriaosuus koostui sosiaalisen kestävän kehityksen seuraavista osa-alueista: yhteisö, yhteisöllisyys, osallisuus, syrjäytymisen ehkäisy ja sosiaaliset taidot. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljästä toimintatuokiosta, jotka toteutettiin kuuden lapsen pienryhmässä. Toiminnassa huomioimme lapselle ominaiset tavat toimia ja ajatella ja menetelminä käytimme kuvallista ilmaisua, draamaa sekä sadutusta. Lisäksi tuokioissa hyödynsimme erilaisia liikunnallisia leikkejä ja lasten kirjallisuutta.
Toiminnan edetessä lapset rohkaistuivat osallistumaan toimintaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan muille. Havaintojen perusteella lasten keskinäinen vuorovaikutus kehittyi ja he saivat onnistumisen kokemuksia sosiaalisissa tilanteissa sekä kuulluksi tulemisessa. Näiden havaintojen perusteella lasten sosiaaliset taidot kehittyivät toimintatuokioiden aikana. Toimintakokonaisuus oli erityisen hyödyllinen niille lapsille, joilla on ollut haasteita päästä mukaan keskusteluun ja osallistua toimintaan isoissa lapsiryhmissä.
Jatkossa toimintakokonaisuutta voisi laajentaa niin, että se kestäisi esimerkiksi yhden toimintakauden ajan. Tällöin olisi mahdollista käsitellä laajemmin sosiaalisen kestävän kehityksen osa-alueita. Pidemmän aikavälin toimintakokonaisuus tukisi myös paremmin yhteisöllisyyden rakentumista päiväkodissa, sillä yhteisöllisyyden muodostuminen on hidas prosessi. Tukemalla sosiaalisten taitojen kehitystä jo varhaiskasvatuksessa, voidaan myös ennaltaehkäistä syrjäytymistä myöhemmällä iällä.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli sosiaalinen kestävä kehitys ja opinnäytetyön teoriaosuus koostui sosiaalisen kestävän kehityksen seuraavista osa-alueista: yhteisö, yhteisöllisyys, osallisuus, syrjäytymisen ehkäisy ja sosiaaliset taidot. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljästä toimintatuokiosta, jotka toteutettiin kuuden lapsen pienryhmässä. Toiminnassa huomioimme lapselle ominaiset tavat toimia ja ajatella ja menetelminä käytimme kuvallista ilmaisua, draamaa sekä sadutusta. Lisäksi tuokioissa hyödynsimme erilaisia liikunnallisia leikkejä ja lasten kirjallisuutta.
Toiminnan edetessä lapset rohkaistuivat osallistumaan toimintaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan muille. Havaintojen perusteella lasten keskinäinen vuorovaikutus kehittyi ja he saivat onnistumisen kokemuksia sosiaalisissa tilanteissa sekä kuulluksi tulemisessa. Näiden havaintojen perusteella lasten sosiaaliset taidot kehittyivät toimintatuokioiden aikana. Toimintakokonaisuus oli erityisen hyödyllinen niille lapsille, joilla on ollut haasteita päästä mukaan keskusteluun ja osallistua toimintaan isoissa lapsiryhmissä.
Jatkossa toimintakokonaisuutta voisi laajentaa niin, että se kestäisi esimerkiksi yhden toimintakauden ajan. Tällöin olisi mahdollista käsitellä laajemmin sosiaalisen kestävän kehityksen osa-alueita. Pidemmän aikavälin toimintakokonaisuus tukisi myös paremmin yhteisöllisyyden rakentumista päiväkodissa, sillä yhteisöllisyyden muodostuminen on hidas prosessi. Tukemalla sosiaalisten taitojen kehitystä jo varhaiskasvatuksessa, voidaan myös ennaltaehkäistä syrjäytymistä myöhemmällä iällä.