Osallisuutta vahvistava sosiaaliohjaus : OTE-projektiin osallistuneiden nuorten ja vanhempien kokemuksia
Suokas, Jaana; Olkinuora, Niina (2015)
Suokas, Jaana
Olkinuora, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502092025
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan osallisuutta, sitä tukevaa työskentelyä ja OTE-sosiaaliohjauksen kehittämiskohteita. Opinnäytetyö ottaa osaa Vakava-hankkeen OTE-projektiin, joka alkoi vuonna 2011. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten osallisuus toteutuu OTE-projektin sosiaaliohjaukseen osallistuneiden nuorten ja heidän vanhempansa kohdalla, miten OTE-sosiaaliohjaajan työskentely tukee osallisuutta sekä miten nuoret ja heidän vanhempansa kehittäisivät OTE-sosiaaliohjausta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettinen kehys rakentuu osallisuudesta ja sosiaaliohjauksesta. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin OTE-projektin sosiaaliohjaukseen osallistuneille perheille. Haastattelut toteutettiin keväällä 2014 ja niihin osallistui yhteensä 16 henkilöä, kahdeksan nuorta ja kahdeksan äitiä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Haastateltavat kokivat osallisuuden toteutuneen silloin, kun he tunsivat kuuluvansa ja osallistuvansa johonkin, heillä oli mahdollisuus vaikuttaa ja he kokivat olevansa tasavertaisia. Kuulluksi tuleminen, yksilöllisten tarpeiden ja perhetilanteiden huomioiminen sekä tunne siitä, että huolet otetaan todesta, olivat myös osallisuuden toteutumisen edellytyksinä. OTE-sosiaaliohjauksella voidaan vahvistaa osallisuuden kokemusta dialogisuudella, yksilöllisellä ja suunnitelmallisella sosiaalityöllä, luottamussuhteen rakentamisella ja toiminnallisilla työmenetelmillä. Lisäksi konkreettinen apu ja apu kriisitilanteissa nousivat tuloksissa osallisuutta tukeviksi työskentelymuodoiksi. Kehittämiskohteiksi OTE-sosiaaliohjauksessa nousivat suunnitelmien tekeminen työskentelyn tavoitteiden toteutumiseksi sekä aloitus- ja lopetusvaiheen selkeyttäminen. Myös työaikojen joustavuus ja ennaltehkäisevän työn tarpeellisuus nousivat kehittämiskohteiksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sosiaaliohjausta ja sosiaalialan palveluita perheille. Sosiaaliohjaajan osaamisella voidaan vastata ennaltaehkäisevän työn tarpeeseen lasten ja nuorten luonnollisissa kasvuympäristöissä, esimerkiksi koulussa. Sosiaaliohjaaja voi vahvistaa osallisuuden kokemuksia, joka on tärkeää työtä syrjäytymisen ehkäisemisessä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettinen kehys rakentuu osallisuudesta ja sosiaaliohjauksesta. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin OTE-projektin sosiaaliohjaukseen osallistuneille perheille. Haastattelut toteutettiin keväällä 2014 ja niihin osallistui yhteensä 16 henkilöä, kahdeksan nuorta ja kahdeksan äitiä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Haastateltavat kokivat osallisuuden toteutuneen silloin, kun he tunsivat kuuluvansa ja osallistuvansa johonkin, heillä oli mahdollisuus vaikuttaa ja he kokivat olevansa tasavertaisia. Kuulluksi tuleminen, yksilöllisten tarpeiden ja perhetilanteiden huomioiminen sekä tunne siitä, että huolet otetaan todesta, olivat myös osallisuuden toteutumisen edellytyksinä. OTE-sosiaaliohjauksella voidaan vahvistaa osallisuuden kokemusta dialogisuudella, yksilöllisellä ja suunnitelmallisella sosiaalityöllä, luottamussuhteen rakentamisella ja toiminnallisilla työmenetelmillä. Lisäksi konkreettinen apu ja apu kriisitilanteissa nousivat tuloksissa osallisuutta tukeviksi työskentelymuodoiksi. Kehittämiskohteiksi OTE-sosiaaliohjauksessa nousivat suunnitelmien tekeminen työskentelyn tavoitteiden toteutumiseksi sekä aloitus- ja lopetusvaiheen selkeyttäminen. Myös työaikojen joustavuus ja ennaltehkäisevän työn tarpeellisuus nousivat kehittämiskohteiksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sosiaaliohjausta ja sosiaalialan palveluita perheille. Sosiaaliohjaajan osaamisella voidaan vastata ennaltaehkäisevän työn tarpeeseen lasten ja nuorten luonnollisissa kasvuympäristöissä, esimerkiksi koulussa. Sosiaaliohjaaja voi vahvistaa osallisuuden kokemuksia, joka on tärkeää työtä syrjäytymisen ehkäisemisessä.