Miten meillä menee? Asiakaspalautekysely yksityiseen lastensuojelulaitokseen
Autere, Jari; Ruuskanen, Tero (2024)
Autere, Jari
Ruuskanen, Tero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530008
Tiivistelmä
Hoito- ja kasvatustyön laatu on yksi keskeisistä Kankaanpäässä elokuussa 2022 toimintansa aloittaneen lastensuojelun erityistason lastensuojeluyksikkö Muskakodin keskeisistä arvoista. Opinnäytetyön lähtökohtana oli sen tekijöiden yli 20 vuoden työkokemus lastensuojelun sijaishuollosta ja kiinnostus lastensuojelutyön laadun kehittämiseen. Opinnäytetyössä laadittiin asiakaspalautelomakkeet Muskakodin käyttöön. Lomakkeet suunniteltiin helppokäyttöisiksi sisältämään monivalintakysymyksiä ja siinä oli mahdollisuus myös avoimen palautteen antamiseen. Tavoitteena oli, että palautteen avulla Muskakoti voi seurata ja kehittää hoito- ja kasvatustyön laatua.
Lastensuojelun ensisijainen vastuu kuuluu lasten vanhemmille, mutta viranomaiset tukevat perheitä tarpeen vaatiessa. Jos lapsen hyvinvointiin liittyy huolta, arvioi sosiaalityöntekijä tarvittavat toimenpiteet. Avohuollon tukitoimet ovat tukitoimina ensisijaisia, huostaanotto ja sijoitus vasta viimeisiä vaihtoehtoja, kun muut toimet eivät riitä. Sijaishuolto tarkoittaa huostaan otetun lapsen hoitoa kodin ulkopuolella. Sosiaalityöntekijä tekee päätöksen sijoituspaikasta, mutta yhteistyö sosiaalityöntekijän, lapsen huoltajien ja sijoituspaikan välillä on keskeistä.
Osallisuus tarkoittaa asiakkaan aktiivista mukanaoloa palvelujen kehittämisessä. Se parantaa palveluiden laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaan rooli on keskeinen, jotta hänen tarpeensa otetaan huomioon koko palveluprosessin ajan.
Diakonian ja lastensuojelun arvopinnat kohtaavat monin tavoin. Diakonia perustuu tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen ja se tukee kaikkia ihmisiä taustasta riippumatta. Diakoninen työ toimii sillanrakentajana eri ihmisryhmien välillä, mikä edistää yhteisöllisyyttä ja empatiaa.
Opinnäytetyössä laadittiin kuusi erilaista asiakaspalautelomaketta, jotka täytetään asiakkuuden alussa, vuosittain ja sen päättyessä. Opinnäytetyön tuloksena laadituilla asiakaspalautelomakkeilla Muskakoti saa arvokasta tietoa asiakaskokemuksesta ja toiminnan laadukkuudesta ja yksikön on mahdollista kehittää toimintaansa edelleen laadukkaampaan suuntaan.
Lastensuojelun ensisijainen vastuu kuuluu lasten vanhemmille, mutta viranomaiset tukevat perheitä tarpeen vaatiessa. Jos lapsen hyvinvointiin liittyy huolta, arvioi sosiaalityöntekijä tarvittavat toimenpiteet. Avohuollon tukitoimet ovat tukitoimina ensisijaisia, huostaanotto ja sijoitus vasta viimeisiä vaihtoehtoja, kun muut toimet eivät riitä. Sijaishuolto tarkoittaa huostaan otetun lapsen hoitoa kodin ulkopuolella. Sosiaalityöntekijä tekee päätöksen sijoituspaikasta, mutta yhteistyö sosiaalityöntekijän, lapsen huoltajien ja sijoituspaikan välillä on keskeistä.
Osallisuus tarkoittaa asiakkaan aktiivista mukanaoloa palvelujen kehittämisessä. Se parantaa palveluiden laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaan rooli on keskeinen, jotta hänen tarpeensa otetaan huomioon koko palveluprosessin ajan.
Diakonian ja lastensuojelun arvopinnat kohtaavat monin tavoin. Diakonia perustuu tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen ja se tukee kaikkia ihmisiä taustasta riippumatta. Diakoninen työ toimii sillanrakentajana eri ihmisryhmien välillä, mikä edistää yhteisöllisyyttä ja empatiaa.
Opinnäytetyössä laadittiin kuusi erilaista asiakaspalautelomaketta, jotka täytetään asiakkuuden alussa, vuosittain ja sen päättyessä. Opinnäytetyön tuloksena laadituilla asiakaspalautelomakkeilla Muskakoti saa arvokasta tietoa asiakaskokemuksesta ja toiminnan laadukkuudesta ja yksikön on mahdollista kehittää toimintaansa edelleen laadukkaampaan suuntaan.