Pelillistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa parenteraalisen ravitsemuksen oppimisen tukena
Haapaniemi, Nea; Pyykkönen, Katri; Rehnbäck, Nea (2024)
Haapaniemi, Nea
Pyykkönen, Katri
Rehnbäck, Nea
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Diakonia-ammattikorkeakoululle aikuisten hoitotyön opintojaksolle oppimispeli, joka tukee sairaanhoitajaopiskelijoiden parenteraalisen ravitsemuksen oppimista. Tavoitteena oli tarjota helppokäyttöinen, selkeä ja hyödyllinen opetusmateriaali, joka vastaa opetussuunnitelman tavoitteita ja kansallisia yleissairaanhoitajan kompetenssivaatimuksia.
Opinnäytetyötä varten haimme luotettavaa ja näyttöön perustuvaa tietoa parenteraalisesta ravitsemuksesta sekä hyvän pelin ominaisuuksista. Peli tehtiin H5P-työkalulla. Peliä kokeiltiin opetuskäytössä kevätlukukaudella 2024 aikuisten hoitotyön opintoihin kuuluvalla ”Kliiniset hoitotyön toiminnot, simulaatiot” -opintojaksolla, jonka jälkeen pyysimme pelistä opiskelijoilta sähköistä palautetta. Vastausten mukaan pelin suurin parannustarve liittyi kieliasun selkeyteen, kysymysten sisältöön sekä pelin ulkoasuun. Palautteiden perusteella teimme muutoksia peliin.
Opinnäytetyön kehittämistyönä valmistui Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön parenteraalista ravitsemusta käsittelevä sanaristikkopeli. Peli otetaan käyttöön ”Kliiniset hoitotyön toiminnot, simulaatiot” – opintojaksolla. The aim of the development-oriented thesis was to develop a learning game for the nursing students at Diaconia University of Applied Sciences, which supports the learning of parenteral nutrition. The aim was to provide an easy-to-use, clear and useful teaching material that meets the objectives of the curriculum and the national competence requirements for registered nurses.
For the production of the development-oriented thesis, the theory of parenteral nutrition was studied and also the thesis project went through the theory and basics of a characteristics of a good educational game. H5P-tool was used to create the game. The game was tested in the spring semester 2024 in the course "Clinical nursing operations, simulations" in the adult nursing curriculum. After that students were asked for electronic feedback. According to the responses, the main areas for improvement were the clarity of the language, the content of the questions and the layout of the game. Based on the feedback, changes to the game were made.
The development of the thesis resulted in a vocabulary game on parenteral nutrition for Diaconia University of Applied Sciences. The game will be used in course “Clinical nursing operations, simulations”.
Opinnäytetyötä varten haimme luotettavaa ja näyttöön perustuvaa tietoa parenteraalisesta ravitsemuksesta sekä hyvän pelin ominaisuuksista. Peli tehtiin H5P-työkalulla. Peliä kokeiltiin opetuskäytössä kevätlukukaudella 2024 aikuisten hoitotyön opintoihin kuuluvalla ”Kliiniset hoitotyön toiminnot, simulaatiot” -opintojaksolla, jonka jälkeen pyysimme pelistä opiskelijoilta sähköistä palautetta. Vastausten mukaan pelin suurin parannustarve liittyi kieliasun selkeyteen, kysymysten sisältöön sekä pelin ulkoasuun. Palautteiden perusteella teimme muutoksia peliin.
Opinnäytetyön kehittämistyönä valmistui Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön parenteraalista ravitsemusta käsittelevä sanaristikkopeli. Peli otetaan käyttöön ”Kliiniset hoitotyön toiminnot, simulaatiot” – opintojaksolla.
For the production of the development-oriented thesis, the theory of parenteral nutrition was studied and also the thesis project went through the theory and basics of a characteristics of a good educational game. H5P-tool was used to create the game. The game was tested in the spring semester 2024 in the course "Clinical nursing operations, simulations" in the adult nursing curriculum. After that students were asked for electronic feedback. According to the responses, the main areas for improvement were the clarity of the language, the content of the questions and the layout of the game. Based on the feedback, changes to the game were made.
The development of the thesis resulted in a vocabulary game on parenteral nutrition for Diaconia University of Applied Sciences. The game will be used in course “Clinical nursing operations, simulations”.