Laskutusprosessin muutostarpeen selvitys yrityksessä X
Suomalainen, Niko (2024)
Suomalainen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630317
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ilman toimeksiantoa ja yrityksen nimi on opinnäytetyöstä piilotettu. Yrityksen nimenä käytetään Yritys X. Kohdeyritys on iso yritys, joka tuottaa laajasti julkisia ruokapalveluita kunnan palveluksessa. Yritys käyttää CGI Aromi14 tuotannonohjausjärjestelmää laajasti toiminnoissaan. Tässä työssä keskitytään myyntiosion kohtiin, joissa laskutusprosessi tapahtuu ja sitä halutaan kehittää nykyaikaisempaan malliin. Työssä kuvataan ensin yleisesti opinnäytetyön tavoite, eli tarkoitus pohjustaa tarvetta laskutusprosessin muuttamisesta kohdeyrityksessä, sekä kerrotaan havaintoja projektin toteutuksen onnistumisesta ja haasteista.
Yrityksen esittelyn ja järjestelmän perustietojen jälkeen raportissa on nostettu havaittuja haasteita projektien onnistumisessa, etenkin asioissa joihin työ keskittyy. Tämän jälkeen useisiin lähteisiin viitaten on nostettu esille, miten muutosprosessissa onnistuttaisiin, jos yritys alkaisi tätä projektia toteuttamaan. Kerrotaan, miten henkilökuntaa saadaan motivoitumaan, sekä koulutettua. Havaittu, että yleiset haasteet keskittyvät juuri ihmisiin, heidän motivoimiseensa ja opastamiseen.
Työssä on lisäksi nostettu esiin mitä hyötyjä muutoksella saadaan eri käyttäjäryhmille. Työ on suunnattu yrityksen johdolle päätöksenteon tueksi. Lisäksi yrityksellä on useita asiakkuuksia, sekä työntekijöitä joihin projekti vaikuttaa. Kuten opinnäytetyössä on havaittu niin käyttäjiä, eli koulutettavia, on helposti tuhansia. Tämä aiheuttaa omat haasteen ja tähän ratkaisuja on nostettu työssä esille. Koulutuksien onnistumiseen, järjestämiseen sekä valmistautumiseen on otettu useiden lähteiden ja asiantuntemuksen avulla huomioita.
Työn loppuun on kirjattu muutoksesta saatavat hyödyt. Havaittuja hyötyjä ovat asiakkaalle tilaamisen helpottuminen, henkilökunnan töiden osittainen vähentyminen, yritys saa laajempia raportteja ja tiedolla johtaminen kasvaa yrityksessä entisestään.
Yrityksen esittelyn ja järjestelmän perustietojen jälkeen raportissa on nostettu havaittuja haasteita projektien onnistumisessa, etenkin asioissa joihin työ keskittyy. Tämän jälkeen useisiin lähteisiin viitaten on nostettu esille, miten muutosprosessissa onnistuttaisiin, jos yritys alkaisi tätä projektia toteuttamaan. Kerrotaan, miten henkilökuntaa saadaan motivoitumaan, sekä koulutettua. Havaittu, että yleiset haasteet keskittyvät juuri ihmisiin, heidän motivoimiseensa ja opastamiseen.
Työssä on lisäksi nostettu esiin mitä hyötyjä muutoksella saadaan eri käyttäjäryhmille. Työ on suunnattu yrityksen johdolle päätöksenteon tueksi. Lisäksi yrityksellä on useita asiakkuuksia, sekä työntekijöitä joihin projekti vaikuttaa. Kuten opinnäytetyössä on havaittu niin käyttäjiä, eli koulutettavia, on helposti tuhansia. Tämä aiheuttaa omat haasteen ja tähän ratkaisuja on nostettu työssä esille. Koulutuksien onnistumiseen, järjestämiseen sekä valmistautumiseen on otettu useiden lähteiden ja asiantuntemuksen avulla huomioita.
Työn loppuun on kirjattu muutoksesta saatavat hyödyt. Havaittuja hyötyjä ovat asiakkaalle tilaamisen helpottuminen, henkilökunnan töiden osittainen vähentyminen, yritys saa laajempia raportteja ja tiedolla johtaminen kasvaa yrityksessä entisestään.