Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen sosiaalisen median markkinoinnissa

Huovinen, Eerika (2024)

 
Avaa tiedosto
Huovinen_Eerika.pdf (1.026Mt)
Lataukset: 


Huovinen, Eerika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630431
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee, miten generatiivisen tekoälyn luomat kuvat ja tekstit vaikuttavat sosiaalisen median markkinointiin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää generatiivisen tekoälyn vaikutuksia ja haittoja sosiaalisen median markkinoinnissa sekä saada lisää ymmärrystä generatiivisen tekoälyn luomista mahdollisuuksista sosiaalisen median markkinointiin.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee tekoälyä ja markkinointia yleisesti, tekoälyn
historiaa, koneoppimista, generatiivista tekoälyä sekä generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä
markkinoinnissa ja sosiaalisen median markkinoinnissa. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys generatiivisesta tekoälystä, ja sen hyödyntämisestä sosiaalisen median markkinoinnissa.

Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineistokeruu toteutettiin teemahaastatteluina kolmelle markkinoinnin ammattilaiselle, jotka hyödynsivät tekoälyä omassa tai asiakkaiden sosiaalisen median markkinoinnissa. Teemahaastatteluiden kysymykset koskivat generatiivisen tekoälyn käyttöä, tekoälyllä luotujen kuvien ja tekstien vaikutuksia sekä käytön haasteita ja hyötyjä. Tutkimusaineiston analyysimetodina käytettiin teemoittelua.

Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että generatiivista tekoälyä hyödynnetään monipuolisesti
markkinoinnin eri vaiheissa, mutta käytön määrä vaihteli haastateltavien kesken. Työkaluna se on tuki, joka tehostaa, nopeuttaa ja inspiroi prosesseja, mutta ei korvaa vielä ihmisen inhimillistä luovuutta, tunteita tai empatiaa. Generatiivisen tekoälyn avulla voidaan säästää aikaa ja siirtää resursseja muihin tehtäviin tai työn parantamiseen. Generatiivisen tekoälyn käyttö vaatii käyttäjältä kriittistä ymmärrystä haasteista sekä kriittisyyttä eettisyyttä ja vastuullisuutta kohtaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste