Gyro-ohjaus : tulevaisuuden suunta peliohjaimissa
Rinne, Jussi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730523
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan gyro-ohjauksen kehitystä ja sen soveltuvuutta videopeleissä ohjausmenetelmänä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää gyro-ohjaamisen hyödyt ja haitat sekä arvioida sen potentiaalia videopeliohjaimien seuraavana kehitysaskeleena. Gyro-ohjaus, joka hyödyntää peliohjaimen sisäisiä liikeantureita, on saanut kasvavaa huomiota peliyhteisöissä sen tarjoaman tarkkuuden ansiosta.
Tutkimuksessa analysoidaan peliyhteisössä käytettyjä ohjelmia, kuten Steam ja JoyShockMapper, sekä gyro-ominaisuuksilla varustettuja ohjaimia, kuten DualSense ja Switch Pro. Lisäksi käydään läpi gyro-ohjauksen mukana tulleita uusia käsitteitä, kuten ”Natural Sensitivity Scale” ja ”Gyro orientation”.
Opinnäytetyön lopuksi esitetään tutkijan oma pohdinta ja kahden koehenkilön kokemukset gyro-ohjauksesta. Tutkimustulokset osoittavat, että gyro-ohjauksessa on potentiaalia tulevaisuuden ohjaustyylinä, mutta sen yleistymistä hidastavat ennakkoluulot ja rajallinen medianäkyvyys.
Tutkimuksessa analysoidaan peliyhteisössä käytettyjä ohjelmia, kuten Steam ja JoyShockMapper, sekä gyro-ominaisuuksilla varustettuja ohjaimia, kuten DualSense ja Switch Pro. Lisäksi käydään läpi gyro-ohjauksen mukana tulleita uusia käsitteitä, kuten ”Natural Sensitivity Scale” ja ”Gyro orientation”.
Opinnäytetyön lopuksi esitetään tutkijan oma pohdinta ja kahden koehenkilön kokemukset gyro-ohjauksesta. Tutkimustulokset osoittavat, että gyro-ohjauksessa on potentiaalia tulevaisuuden ohjaustyylinä, mutta sen yleistymistä hidastavat ennakkoluulot ja rajallinen medianäkyvyys.