Brändistä bisnekseksi - Liiketoimintasuunnitelma tapahtumabrändille
Keto, Roosa (2024)
Keto, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730524
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona kirjoittajan yritykselle PlayHouse Events (jäljempänä PlayHouse), jonka liikeidea pohjautuu tarjoamaan elektronisen musiikin tapahtumien kautta tuoreempaa vaihtoehtoa suomalaiselle baarikulttuurille. Raportti koostuu kolmesta osasta - teoriaa käsittelevästä osuudesta, produktin toteutuksen kuvauksesta sekä kirjoittajan omasta pohdinnasta. Produktiin eli liiketoimintasuunnitelmaan voi tutustua liitteet -osiossa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma selkeyttämään toimeksiantajan toimintaa, arvioimaan uhkia ja mahdollisuuksia, ohjaamaan markkinoiden ymmärtämisessä sekä strategisissa päätöksissä. Työ rakentui yrityksen nykytilanteen tarpeiden sekä tulevaisuuden suunnitelmien pohjalta, ja sen päätavoite oli selkeyttää liiketoimintaa selvittämällä toiminnan nykytilanne sekä kehittää suunnitelma yrityksen kilpailukyvyn ja erottuvuuden lisäämiseksi markkinoilla vahvan brändin rakentamisen kautta. Alatavoitteena oli koota brändimielikuvaa vahvistavat keinot sekä kartoittaa liiketoiminnan vahvuudet markkinoilla. Näiden tavoitteiden pohjalta rakentui liiketoimintasuunnitelman sisältö. Tarkoituksena ei siis ollut hakea rahoitusta liiketoiminnalle, vaikka se onkin yleinen syy liiketoimintasuunnitelman toteutukselle.
Tietoperusta käsittelee brändiä liiketoiminnan kehittämisen keinona, keskittyen erityisesti visuaaliseen ilmeeseen, brändiuskollisuuteen sekä liiketoiminnan yhdeksään tärkeimpään peruspilariin, joiden avulla luodaan menestyneitä yritystarinoita. Yrityksen peruspilareista enemmän kertoo myös tapahtumatoimisto To Do tapahtumien perustaja Jenna Ritala, jonka haastattelua on käytetty yhtenä tietoperustan lähteenä. Haastattelu löytyy kokonaisuudessaan liitteet- osiosta. Lisäksi työ pohjautuu Sitran vuonna 2023 julkaisemiin megatrendeihin, jotka vaikuttavat merkittävästi tapahtuma-alaan. Osiossa perehdytään muun muassa digitalisaation kiihtymiseen, kestävyysnäkökulmiin ja yhteisöllisyyden korostumiseen. Nämä megatrendit tarjoavat suuntaa yrityksen liiketoiminnan ja brändin kehittämiselle, jotta yritys pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja kuluttajien odotuksiin.
Työ toteutettiin vuoden 2024 kevään sekä syksyn aikana, ja se valmistui marraskuussa 2024.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma selkeyttämään toimeksiantajan toimintaa, arvioimaan uhkia ja mahdollisuuksia, ohjaamaan markkinoiden ymmärtämisessä sekä strategisissa päätöksissä. Työ rakentui yrityksen nykytilanteen tarpeiden sekä tulevaisuuden suunnitelmien pohjalta, ja sen päätavoite oli selkeyttää liiketoimintaa selvittämällä toiminnan nykytilanne sekä kehittää suunnitelma yrityksen kilpailukyvyn ja erottuvuuden lisäämiseksi markkinoilla vahvan brändin rakentamisen kautta. Alatavoitteena oli koota brändimielikuvaa vahvistavat keinot sekä kartoittaa liiketoiminnan vahvuudet markkinoilla. Näiden tavoitteiden pohjalta rakentui liiketoimintasuunnitelman sisältö. Tarkoituksena ei siis ollut hakea rahoitusta liiketoiminnalle, vaikka se onkin yleinen syy liiketoimintasuunnitelman toteutukselle.
Tietoperusta käsittelee brändiä liiketoiminnan kehittämisen keinona, keskittyen erityisesti visuaaliseen ilmeeseen, brändiuskollisuuteen sekä liiketoiminnan yhdeksään tärkeimpään peruspilariin, joiden avulla luodaan menestyneitä yritystarinoita. Yrityksen peruspilareista enemmän kertoo myös tapahtumatoimisto To Do tapahtumien perustaja Jenna Ritala, jonka haastattelua on käytetty yhtenä tietoperustan lähteenä. Haastattelu löytyy kokonaisuudessaan liitteet- osiosta. Lisäksi työ pohjautuu Sitran vuonna 2023 julkaisemiin megatrendeihin, jotka vaikuttavat merkittävästi tapahtuma-alaan. Osiossa perehdytään muun muassa digitalisaation kiihtymiseen, kestävyysnäkökulmiin ja yhteisöllisyyden korostumiseen. Nämä megatrendit tarjoavat suuntaa yrityksen liiketoiminnan ja brändin kehittämiselle, jotta yritys pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja kuluttajien odotuksiin.
Työ toteutettiin vuoden 2024 kevään sekä syksyn aikana, ja se valmistui marraskuussa 2024.