Franz Liszt: Totentanz S.126 : kerronnallisuus ja pianistiset haasteet
Hietanen, Meri (2024)
Hietanen, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630489
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Franz Lisztin pianolle ja orkesterille säveltämää teosta Totentanz. Tutkin, miten keskiaikaisuus ja kuolemantanssiaihe ilmenevät teoksessa musiikillisesti, miten ratkaista sen soittoteknisiä ongelmia ja kuinka tekniikan saa palvelemaan teoksen tulkintaa. Teoksen soittamisessa on mielestäni olennaista ymmärtää, mistä siinä on kerronnallisesti kyse ja kuinka oikeanlainen soittotekniikka auttaa tuomaan tarinan esiin.
Opinnäytetyöni perustuu kirjallisiin lähteisiin, videolähteisiin, sekä omaan ymmärrykseeni pianonsoitosta. Soitan teosta myös itse, joten käyn läpi sen vaatiman harjoitteluprosessin ja havainnollistan huomioitani nuottiesimerkein. Soitin teoksen myös tutkinnon loppukonsertissani.
Keskiaikaisuus ja kuolemantanssiaihe ovat Totentanzin keskiössä jo teoksen nimenkin puolesta, ja ne tulevat musiikissa ilmi muun muassa teema ja variaatiot -muodossa Dies irae -hymnistä, kvinttien käytössä, marssimaisuudessa ja rytmikkyydessä sekä luiden kalinaa muistuttavassa soinnissa. Hyvä soittotekniikka on välttämätöntä, jotta kappaleen pystyy soittamaan ja jotta tulkinnan voi toteuttaa ongelmitta. Tärkeimpiä teknisiä asioita, joihin kappaleen soittamisessa on mielestäni hyvä kiinnittää huomiota, ovat taloudellinen ja ergonominen soittotapa sekä sormien vahvuus ja aktiivisuus.
Haluan tuoda opinnäytetyölläni esiin, että virtuoosikappaleillakin voi olla vahva kerron-nallinen puoli. Työni on tarkoitettu avuksi pianisteille, jotka haluavat soittaa Totentanzia, ja sitä voi soveltaa myös muuhun pianonsoittoon.
Opinnäytetyöni perustuu kirjallisiin lähteisiin, videolähteisiin, sekä omaan ymmärrykseeni pianonsoitosta. Soitan teosta myös itse, joten käyn läpi sen vaatiman harjoitteluprosessin ja havainnollistan huomioitani nuottiesimerkein. Soitin teoksen myös tutkinnon loppukonsertissani.
Keskiaikaisuus ja kuolemantanssiaihe ovat Totentanzin keskiössä jo teoksen nimenkin puolesta, ja ne tulevat musiikissa ilmi muun muassa teema ja variaatiot -muodossa Dies irae -hymnistä, kvinttien käytössä, marssimaisuudessa ja rytmikkyydessä sekä luiden kalinaa muistuttavassa soinnissa. Hyvä soittotekniikka on välttämätöntä, jotta kappaleen pystyy soittamaan ja jotta tulkinnan voi toteuttaa ongelmitta. Tärkeimpiä teknisiä asioita, joihin kappaleen soittamisessa on mielestäni hyvä kiinnittää huomiota, ovat taloudellinen ja ergonominen soittotapa sekä sormien vahvuus ja aktiivisuus.
Haluan tuoda opinnäytetyölläni esiin, että virtuoosikappaleillakin voi olla vahva kerron-nallinen puoli. Työni on tarkoitettu avuksi pianisteille, jotka haluavat soittaa Totentanzia, ja sitä voi soveltaa myös muuhun pianonsoittoon.