Kehittämissuunnitelma Power Platform -mikrokokonaisuudelle ICT-alan koulutusympäristössä
Joutsentie, Elvira (2024)
Joutsentie, Elvira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730504
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli laatia kehittämissuunnitelma Metropolia Ammattikorkeakoulun ICT-alan koulutusympäristössä käytetylle Power Platform -mikrokokonaisuudelle. Kehittämissuunnitelman avulla pyrittiin tekemään mikrokokonaisuudesta helppokäyttöisempi ja ajantasaisempi seuraaville opiskelijoille. Tavoitteena oli tunnistaa nykyiset haasteet ja esittää niiden pohjalta kehitysehdotuksia Viopelle.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja empiiristä analyysia. Mikrokokonaisuuden suurimmiksi haasteiksi osoittautuivat kurssin rakenteen epäselvyys, käyttöoikeusrajoitukset, vanhentunut tieto ja järjestelmäongelmat palautusprosessissa. Kehittämisehdotuksissa esitettiin useita ratkaisuja havaittujen haasteiden ratkaisemiseksi ja parantamiseksi, kuten kurssin rakenteen selkeyttäminen, tiedon ajantasaisuuden päivittäminen sekä järjestelmäongelmien korjaaminen. Kehittämissuunnitelman myötä esitettyjä ehdotuksia tullaan ottamaan käyttöön seuraavassa päivitetyssä mikrokokonaisuusosiossa.
Työn tuloksena saatiin valmis pohja mikrokokonaisuuden parantamiseksi ja kehittämiseksi toimivammaksi, jotta se voidaan säilyttää osana tärkeää mikrokokonaisuutta jatkossa. Opinnäytetyön lopussa esitettiin myös useita jatkokehitysaiheita, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa jatkotutkimuksena ja kehitystyönä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja empiiristä analyysia. Mikrokokonaisuuden suurimmiksi haasteiksi osoittautuivat kurssin rakenteen epäselvyys, käyttöoikeusrajoitukset, vanhentunut tieto ja järjestelmäongelmat palautusprosessissa. Kehittämisehdotuksissa esitettiin useita ratkaisuja havaittujen haasteiden ratkaisemiseksi ja parantamiseksi, kuten kurssin rakenteen selkeyttäminen, tiedon ajantasaisuuden päivittäminen sekä järjestelmäongelmien korjaaminen. Kehittämissuunnitelman myötä esitettyjä ehdotuksia tullaan ottamaan käyttöön seuraavassa päivitetyssä mikrokokonaisuusosiossa.
Työn tuloksena saatiin valmis pohja mikrokokonaisuuden parantamiseksi ja kehittämiseksi toimivammaksi, jotta se voidaan säilyttää osana tärkeää mikrokokonaisuutta jatkossa. Opinnäytetyön lopussa esitettiin myös useita jatkokehitysaiheita, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa jatkotutkimuksena ja kehitystyönä.