IT Support traineen arki kaupan alan organisaatiossa
Grönlund, Roni (2024)
Grönlund, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730618
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin kahdeksan viikon seurantajakson ajan opiskelijan työtä kansainvälisen kaupan alan organisaation Suomen pääkonttorin Service & Support -palvelutiskillä IT Support traineena. Seurantajakson aikana opiskelija pyrki kehittymään tietoteknisissä ongelmanratkaisutaidoissa, vuorovaikutustaidoissa ja tiedonhakutaidoissa. Seurantajakso sijoittui 22.4.2024 – 14.6.2024 väliselle ajalle. Opiskelijan työtehtäviin kuuluu pääsääntöisesti IT-ongelmien ratkomista tukipyyntöjen muodossa etäyhteyksien välityksellä tai asiakaspalvelutilanteina palvelutiskillä. Tämän lisäksi työtehtävät sisältävät myös laitehallintaa, laitteiden elinkaaresta huolehtimista sekä identiteetin- ja pääsynhallintaa.
Opinnäytetyö sisältää 4 kappaletta: johdannon, lähtötilanteen kuvauksen, kahdeksan viikon kestävän seurantajakson ja pohdinnan. Johdantokappale sisältää työympäristön kuvauksen ja keskeiset käsitteet. Lähtötilanteen kuvauksessa käsitellään opiskelijan tilannetta ennen seurantajakson aloittamista. Seurantajakso koostuu kahdeksan viikon aikana jokaiselta työpäivältä tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä ja jokaisen viikon päätteeksi viikon tapahtumiin, ongelmiin ja kehittymiseen syventyvästä viikkoanalyysistä. Pohdintakappaleessa opiskelija pohtii opinnäytetyön aikana tapahtunutta kehittymistä.
Opiskelija kehittyi seurantajakson aikana huomattavasti tietoteknisissä ongelmanratkaisutaidoissa ja vuorovaikutustaidoissa. Tiedonhakutaitojen osalta kehitys oli vähäisempää kuin kahdella muulla osa-alueella, mutta silti huomattavaa. Tämän lisäksi opiskelija löysi seurantajakson aikana uusia tietoteknisen ongelmanratkaisun kannalta oleellisia toimintamalleja ja kehittyi itsenäisemmäksi työntekijäksi.
Opinnäytetyö sisältää 4 kappaletta: johdannon, lähtötilanteen kuvauksen, kahdeksan viikon kestävän seurantajakson ja pohdinnan. Johdantokappale sisältää työympäristön kuvauksen ja keskeiset käsitteet. Lähtötilanteen kuvauksessa käsitellään opiskelijan tilannetta ennen seurantajakson aloittamista. Seurantajakso koostuu kahdeksan viikon aikana jokaiselta työpäivältä tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä ja jokaisen viikon päätteeksi viikon tapahtumiin, ongelmiin ja kehittymiseen syventyvästä viikkoanalyysistä. Pohdintakappaleessa opiskelija pohtii opinnäytetyön aikana tapahtunutta kehittymistä.
Opiskelija kehittyi seurantajakson aikana huomattavasti tietoteknisissä ongelmanratkaisutaidoissa ja vuorovaikutustaidoissa. Tiedonhakutaitojen osalta kehitys oli vähäisempää kuin kahdella muulla osa-alueella, mutta silti huomattavaa. Tämän lisäksi opiskelija löysi seurantajakson aikana uusia tietoteknisen ongelmanratkaisun kannalta oleellisia toimintamalleja ja kehittyi itsenäisemmäksi työntekijäksi.