Kiertotalouden vaatimusten mukainen toimintamalli ja tuotekehitys mikroyrityksessä: tapaus: Räätälin Werstas
Dunajeva, Julia (2024)
Dunajeva, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730580
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kiertotalouden periaatteiden mukaisten liiketoimintamallien ja tuotteiden kehittämistä suomalaisessa mikroyrityksessä, Räätälin Werstaassa. Työssä tarkastellaan vastuullisen tuotannon ja tiedonkeruun haasteita sekä kartoitetaan ratkaisuja, jotka tukevat kiertotaloutta ja kestävää kehitystä. Tutkimus hyödyntää toimintatutkimusta ja kvalitatiivisia menetelmiä, kuten haastatteluja, dokumenttianalyysiä ja markkinakatsauksia.
Tuloksista käy ilmi, että mikroyrityksille vastuullinen tuotanto on haasteellista erityisesti rajallisten resurssien ja toimitusketjujen monimutkaisuuden vuoksi. Räätälin Werstaalle kehitettiin tuotantokonsepti, joka yhdistää perinteisen räätälöinnin ja skaalautuvan tuotantomallin mahdollistaen vastuullisen ja kustannustehokkaan tuotannon. Keskeisiä kehitysehdotuksia ovat tuotantoprosessin optimointi Life Cycle Assessment (LCA) -menetelmää hyödyntäen, digitaalisten työkalujen kuten tuotepassin käyttöönotto sekä yhteistyöverkostojen laajentaminen tiedonkeruun ja vastuullisuusvaatimusten hallinnan parantamiseksi. Näin pyritään tukemaan sekä yrityksen asiakaslähtöisyyttä että kestävää kehitystä.
Tuloksista käy ilmi, että mikroyrityksille vastuullinen tuotanto on haasteellista erityisesti rajallisten resurssien ja toimitusketjujen monimutkaisuuden vuoksi. Räätälin Werstaalle kehitettiin tuotantokonsepti, joka yhdistää perinteisen räätälöinnin ja skaalautuvan tuotantomallin mahdollistaen vastuullisen ja kustannustehokkaan tuotannon. Keskeisiä kehitysehdotuksia ovat tuotantoprosessin optimointi Life Cycle Assessment (LCA) -menetelmää hyödyntäen, digitaalisten työkalujen kuten tuotepassin käyttöönotto sekä yhteistyöverkostojen laajentaminen tiedonkeruun ja vastuullisuusvaatimusten hallinnan parantamiseksi. Näin pyritään tukemaan sekä yrityksen asiakaslähtöisyyttä että kestävää kehitystä.