Bulk carrier economics: the impact of design
Hakulinen, Mikko (2015)
Hakulinen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102073
Tiivistelmä
Lopputyön tavoitteena oli tutkia kuinka designilla voidaan vaikuttaa kuivarahtilaivan tuottamiin kuluihin ja tuloihin. Foreship BlueTech Oy oli kiinnostunut kehittämään heidän laivakonseptiaan parantaakseen asiakkaidensa ansioita.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä oli kirjallisuustutkimus. Siinä tehtyjä löydöksiä täydennettiin haastattelemalla alan asiantuntijoita. Markkina-analyyseissä käytettiin RS Platoun, johtavan maailmanlaajuisen laivavälittäjän, laajaa tietokantaa.
Ennen suunnittelun vaikutuksen tutkimista, kaikki kulut sekä ansaintatavat tun-nistettiin ja määriteltiin. Kulut voitiin jakaa pääomakustannuksiin, käyttökustan-nuksiin sekä matkakustannuksiin. Laivanvarustamon yleisimmät ansaintatavat ovat aikarahtaus, matkarahtaus sekä rahtaus ilman miehistöä. Laivan todelliset tulot riippuivat paljolti kuluista sekä aluksen lastinkantokyvystä.
Määritetyistä kuluista suurin vaikutus suunnittelulla oli matka- sekä pääomakus-tannuksiin. Matkakustannuksia voitiin alentaa parantamalla laivan polttoainetaloudellisuutta. Pääomakustannuksiin pystyttiin vaikuttamaan suunnittelemalla kevyempi, helposti rakennettava laiva. Käyttökustannuksista huoltokuluihin pystyttiin myös vaikuttamaan ennaltaehkäisevällä suunnittelulla. Etenkin jos laivan käyttöikä ylitti 10 vuotta, jonka jälkeen huoltokulut nousivat merkittävästi, pystyttiin suunnittelulla vaikuttamaan huoltokuluihin. Kulut määrittivät pitkälti kuivarahtilaivan tulot; mitä pienemmät kulut, sitä suuremmat tulot. Työssä todettiin että suun-nittelulla on suuri merkitys kuivarahtilaivan ansaintakykyyn. Maksimoimalla ruu-matilavuus ja lastinkantokyky, laivan ansaintakyky kasvoi.
Työn tuloksena voidaan sanoa että Foreship BlueTech Oy:n tulisi keskittyä laiva-konsepteissaan maksimoimaan ruumatilavuus sekä lastinkantokyky, minimoiden polttoainekulutus. Nämä asiat määritetään suunnitteluvaiheessa ja niihin on vai-kea tehdä parannuksia myöhemmin. Todettiin myös että laivan suunniteltu elinikä sekä käyttötarkoitus osaltaan määrittävät mihin asioihin suunnittelussa tulisi keskittyä.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä oli kirjallisuustutkimus. Siinä tehtyjä löydöksiä täydennettiin haastattelemalla alan asiantuntijoita. Markkina-analyyseissä käytettiin RS Platoun, johtavan maailmanlaajuisen laivavälittäjän, laajaa tietokantaa.
Ennen suunnittelun vaikutuksen tutkimista, kaikki kulut sekä ansaintatavat tun-nistettiin ja määriteltiin. Kulut voitiin jakaa pääomakustannuksiin, käyttökustan-nuksiin sekä matkakustannuksiin. Laivanvarustamon yleisimmät ansaintatavat ovat aikarahtaus, matkarahtaus sekä rahtaus ilman miehistöä. Laivan todelliset tulot riippuivat paljolti kuluista sekä aluksen lastinkantokyvystä.
Määritetyistä kuluista suurin vaikutus suunnittelulla oli matka- sekä pääomakus-tannuksiin. Matkakustannuksia voitiin alentaa parantamalla laivan polttoainetaloudellisuutta. Pääomakustannuksiin pystyttiin vaikuttamaan suunnittelemalla kevyempi, helposti rakennettava laiva. Käyttökustannuksista huoltokuluihin pystyttiin myös vaikuttamaan ennaltaehkäisevällä suunnittelulla. Etenkin jos laivan käyttöikä ylitti 10 vuotta, jonka jälkeen huoltokulut nousivat merkittävästi, pystyttiin suunnittelulla vaikuttamaan huoltokuluihin. Kulut määrittivät pitkälti kuivarahtilaivan tulot; mitä pienemmät kulut, sitä suuremmat tulot. Työssä todettiin että suun-nittelulla on suuri merkitys kuivarahtilaivan ansaintakykyyn. Maksimoimalla ruu-matilavuus ja lastinkantokyky, laivan ansaintakyky kasvoi.
Työn tuloksena voidaan sanoa että Foreship BlueTech Oy:n tulisi keskittyä laiva-konsepteissaan maksimoimaan ruumatilavuus sekä lastinkantokyky, minimoiden polttoainekulutus. Nämä asiat määritetään suunnitteluvaiheessa ja niihin on vai-kea tehdä parannuksia myöhemmin. Todettiin myös että laivan suunniteltu elinikä sekä käyttötarkoitus osaltaan määrittävät mihin asioihin suunnittelussa tulisi keskittyä.