Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovastaavan rooli myymäläorganisaation päivittäisjohtamisen tukena : tehtävänkuvan kehitysprojekti Yritys X:ssä

Heinikoski, Iiro (2024)

 
Avaa tiedosto
Heinikoski_Iiro.pdf (671.2Kt)
Lataukset: 


Heinikoski, Iiro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730734
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vuorovastaavan roolia myymäläorganisaation päivittäisjohtamisen tukena, ja sen toimeksiantajana toimi suomalainen kaupan alan yritys (Yritys X). Työn tavoitteena oli kehittää yhtenäinen tehtäväkuva vuorovastaaville, joiden vastuut, tehtävät ja osaamisvaatimukset olivat aiemmin vaihdelleet merkittävästi yksiköiden välillä. Projektin päämääränä oli selkeyttää roolin määritelmä, tukea henkilöstön osaamisen kehittämistä ja varmistaa tehtävän kasvattavuus tulevaisuuden esihenkilö- tai asiantuntijarooleihin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta, mukaan lukien lomakekyselyä ja teemahaastatteluja. Kysely kohdistettiin vuorovastaaville, ja haastattelut toteutettiin myymäläpäälliköiden kanssa. Lisäksi projektin tukena hyödynnettiin työryhmätyöskentelyä, johon osallistui edustajia eri yksiköistä ja työtehtävistä. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat valmentava johtaminen, mentorointi ja vuorovaikutustaidot, jotka korostuvat päivittäisjohtamisen onnistumisessa.
Keskeisiksi havainnoiksi nousivat roolin määrittelyn ja vastuiden epäselvyydet, jotka vaikeuttivat tehtävässä toimivien henkilöiden kehittymistä ja työn sujuvuutta. Projektin lopputuloksena luotiin päivitetty tehtäväkuva, jossa tehtävän uudeksi nimeksi esitettiin Customer Experience Shift Lead. Tehtäväkuva määritteli tarkasti roolin vastuut, osaamisvaatimukset ja onnistumisen mittarit. Lisäksi laadittiin jalkautussuunnitelma ja kehittämisen keinot, kuten mentoroinnin ja koulutusten integrointi päivittäisjohtamiseen.
Johtopäätöksenä työssä todettiin, että selkeä ja systemaattinen tehtäväkuva parantaa päivittäisjohtamista, henkilöstön osaamista ja asiakaskokemusta. Rooli toimii ponnahduslautana esihenkilötehtäviin, tukien samalla yrityksen strategisia tavoitteita. Työssä korostui muutosviestinnän ja henkilöstön osallistamisen merkitys onnistuneen kehitysprojektin toteuttamisessa.
Työn liitteitä 3–5 ei julkaista vapaasti luettavaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste