Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvien käyttö alle kolmivuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa Kemijärven varhaiskasvatuksessa

Oja, Meeri; Kerkelä, Henna (2024)

 
Avaa tiedosto
Kerkela_Oja.pdf (580.8Kt)
Lataukset: 


Oja, Meeri
Kerkelä, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730786
Tiivistelmä
Tunne- ja itsesäätelytaitojen opetteleminen kuuluu olennaisesti varhaiskasvatuksen toimintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla varhaiskasvatuksen henkilöstön kuvien käyttöä alle kolmivuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukena. Kuvien käyttöä tarkastellaan koko lapsiryhmää koskevana toimintana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valitsimme kyselyn. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten avulla vastaamme tutkimuskysymykseemme: millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on kuvien käytöstä alle kolmivuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukena? Yhteistyötahonamme toimi Kemijärven varhaiskasvatus.

Tutkimuksen mukaan kokemukset liittyivät kuvien käyttöön varhaiskasvatuksen arjessa, yhteisiin pelisääntöihin kuvien käytössä sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön rooliin lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Kuvien käyttö nähdään hyödyllisenä ja vaikuttavana keinona tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa. Kuvat auttavat lasta keskittymään sekä ymmärtämään vuorovaikutuksen sanoman selkeämmin ja olemaan asian äärellä sen hetkellä. Kuvien käyttöön toivotaan kuitenkin yhteisiä sopimuksia ja kannustavaa ilmapiiriä. Yhteiset pelisäännöt mahdollistavat yhtenäisten kuvien käytön sekä kuvien käytön arkipäiväistymisen osaksi toimintakulttuuria.

Muita tärkeitä tekijöitä alle kolmivuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa nähdään kasvattajan antama esimerkki, turvallinen, kiireetön ja ennakoitavissa oleva arki sekä pysyvä henkilöstö, joka tuntee lapsiryhmän. Ennen kaikkea kasvattajan kokonaisvaltainen läsnäolo yhdistettynä sensitiiviseen työotteeseen sekä lapsilähtöiseen toimintaan luovat turvallisen ympäristön tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitykselle. Tunne- ja itsesäätelytaitojen opettelu ovat elämänmittainen taival, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
The learning of emotional and self-regulatory skills is very much included in early childhood education. The aim of this thesis is to portray the use of picture cards with under three-year-old children among members of early childhood education staff and how they support the development of children’s emotional and self-regulatory skills. The use of these picture cards is observed as an activity involving the whole group of children. This thesis was executed as a qualitative experiment and the research method for this was a questionnaire. The analysis method used is material-based content analysis. With the help of the results we answer the question of our research: What types of experiences do members of early childhood educational staff have of picture cards with under three-year-olds when regarding the emotional and self-regulation skills and the support of their development? Our cooperative entity was early childhood educational system of Kemijärvi. According to our research, the experiences of using picture images were associated with everyday early childhood educational life, common rules of using cards and the role of staff in the support and development of children’s emotional and self-regulatory skills. This use of picture cards is seen as a useful and effective way supporting the development of these skills. The pictures help the child to focus and comprehend the message of the interaction more clearly and to be involved in the activity at that very moment. However, there are hopes and expectations for mutual agreements and an encouraging atmosphere regarding the use of picture cards. Common rules enable a solid use of pictures and the use of these cards on a daily basis within the operational culture in the early childhood educational system. Other important factors observed in the support of development of emotional and self-regulation skills are the examples set by educators, safe, leisured and predictable everyday life and permanent staff, who know and are familiar with the children’s group. Most importantly the educator’s wholesome presence combined with a sensitive work ethic and child-oriented work provide a safe environment for the development of emotional and self-regulation skills. The learning of these skills is a lifelasting journey where everything influences everything.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste