Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus nuorten ostokäyttäytymisessä
Annola, Laura (2024)
Annola, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830833
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus nuoriin sekä heidän ostokäyttäytymiseensä. Vaikuttajamarkkinointia esiintyy tänä päivänä sosiaalisessa mediassa runsaasti, ja kuluttajia houkutellaan ostamaan eri keinoin yritysten tuotteita sekä palveluita vaikuttajien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kuluttajat kokevat vaikuttajamarkkinoinnin ja onko tällä vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä. Tutkimus selvittää myös, mitkä tekijät ovat vaikuttavassa asemassa ostopäätöstä tehdessä.
Teoreettinen viitekehys tutkimuksessa käsittelee ostokäyttäytymistä, sekä vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinointia käsitellään itse konseptina sekä siihen liittyviä markkinoinnin kanavia ja lainsäädäntöä. Ostokäyttäytymisessä tarkastellaan eri ostajatyyppejä, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä itse ostoprosessia. Tutkimukseen on käytetty ammatillista kirjallisuutta, oikeuslähteitä sekä aihetta käsitteleviä artikkeleita ja julkaisuja. Tutkimuksen kysely on toteutettu määrällisenä tutkimuksena.
Tutkimuksen kyselyosuus osoitti, että kaikki kyselyyn vastanneet käyttävät sosiaalista mediaa, jossa kohtaavat vaikuttajamarkkinointia päivittäin. Nuoret eivät koe, että vaikuttajamarkkinointi olisi kovinkaan kiinnostavaa. Tämä ei kuitenkaan ole tekemisissä heidän ostokäyttäytymiseensä, sillä suurin osa nuorista kokee, että vaikuttajilla on vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Vaikuttajat luovat myös markkinoinnillaan kuluttajille uusia tarpeita.
Teoreettinen viitekehys tutkimuksessa käsittelee ostokäyttäytymistä, sekä vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinointia käsitellään itse konseptina sekä siihen liittyviä markkinoinnin kanavia ja lainsäädäntöä. Ostokäyttäytymisessä tarkastellaan eri ostajatyyppejä, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä itse ostoprosessia. Tutkimukseen on käytetty ammatillista kirjallisuutta, oikeuslähteitä sekä aihetta käsitteleviä artikkeleita ja julkaisuja. Tutkimuksen kysely on toteutettu määrällisenä tutkimuksena.
Tutkimuksen kyselyosuus osoitti, että kaikki kyselyyn vastanneet käyttävät sosiaalista mediaa, jossa kohtaavat vaikuttajamarkkinointia päivittäin. Nuoret eivät koe, että vaikuttajamarkkinointi olisi kovinkaan kiinnostavaa. Tämä ei kuitenkaan ole tekemisissä heidän ostokäyttäytymiseensä, sillä suurin osa nuorista kokee, että vaikuttajilla on vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Vaikuttajat luovat myös markkinoinnillaan kuluttajille uusia tarpeita.