Tiimityön kehittäminen varhaiskasvatuksessa : työntekijöiden kokemuksia kotialuetiimissä työskentelystä
Viskari, Anne-Mari (2024)
Viskari, Anne-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730768
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen tiimityöstä tehdään toimivampaa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Varhaiskasvatuksen uudistuessa myös tiimityö on kokenut muutoksen. Entisen kolmen työntekijän sijaan moniammatillisessa tiimissä työskentelee nyt 6–7 henkilöä, jotka toiminnan toteuttamisen mukaan ovat hyvinkin tiiviissä vuorovaikutuksessa keskenään. Alalla vaihtuvuus on suurta, ja uuden tiimin käynnistäminen vie aikaa. Opinnäytetyön haastattelujen pohjalta koottiin tiimityötä edistäviä tekijöitä, jotka mahdollisesti myös nopeuttavat tiimiytymistä.
Opinnäytetyö tehtiin yhden kotialuepäiväkodin henkilökuntaa haastattelemalla sekä Facebookin varhaiskasvatusryhmissä Microsoft Forms -kyselyllä. Haastatteluiden tulokset koottiin johtopäätöksiksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastatteluista nousivat toimivan tiimin edellytykseksi tiimityötaidot ja niistä erityisesti laadukas vuorovaikutus, yhteiset pelisäännöt, omien vahvuuksien käyttäminen sekä palautteen antaminen ja sen saaminen.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan, että tiimin kehittymiselle tulisi antaa aikaa ja siihen tulisi panostaa. Myös tiimin jäsenten omat reflektointitaidot ja niiden harjoittelu tukee tiimin toimivuutta. Kotialuemalli on uusi ilmiö varhaiskasvatuksessa ja aiheesta tulisi tehdä lisätutkimusta sekä pohtia, mitkä ovat johtajien perusteet ja työkalut tiimien muodostamiselle.
Opinnäytetyö tehtiin yhden kotialuepäiväkodin henkilökuntaa haastattelemalla sekä Facebookin varhaiskasvatusryhmissä Microsoft Forms -kyselyllä. Haastatteluiden tulokset koottiin johtopäätöksiksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastatteluista nousivat toimivan tiimin edellytykseksi tiimityötaidot ja niistä erityisesti laadukas vuorovaikutus, yhteiset pelisäännöt, omien vahvuuksien käyttäminen sekä palautteen antaminen ja sen saaminen.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan, että tiimin kehittymiselle tulisi antaa aikaa ja siihen tulisi panostaa. Myös tiimin jäsenten omat reflektointitaidot ja niiden harjoittelu tukee tiimin toimivuutta. Kotialuemalli on uusi ilmiö varhaiskasvatuksessa ja aiheesta tulisi tehdä lisätutkimusta sekä pohtia, mitkä ovat johtajien perusteet ja työkalut tiimien muodostamiselle.