Puhelinsairaanhoitajan osaamisvaatimukset hoidon tarpeen arvioinnissa ja puhelinohjauksessa
Kekkonen, Terhi; Parviainen, Pippa (2024)
Kekkonen, Terhi
Parviainen, Pippa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830879
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen, sairastuvuuden kasvu, vuodeosastopaikkojen väheneminen, päivystyspalvelujen keskittäminen ja henkilöstöpula ovat lisänneet ensihoidon kiireettömiä tehtäviä Suomessa,
mikä on johtanut uusien tilannekeskusten perustamiseen eri puolille maata. Sote-uudistukset vaativat ammattilaisilta uusia taitoja, kuten kykyä toimia laaja-alaisessa palvelujärjestelmässä ja monialaisessa yhteistyössä. Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi voi vähentää ensihoidon
kiireettömiä tehtäviä ja auttaa resurssien hallinnassa. Opinnäytetyö keskittyy ensihoidon tilannekeskusten ja 116 117-puhelinpalvelun sairaanhoitajien osaamisvaatimuksiin. Tämän opinnäytetyön
tarkoituksena oli määritellä puhelinsairaanhoitajien osaamisvaatimukset.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Teamsia apuna käyttäen. Tutkimusaineisto analysoitiin
sisällönanalyysillä. Lisäksi perehdyttiin kansainvälisiin ja kotimaisiin aiemmin toteutettuihin tutkimuksiin sekä kirjallisuuteen liittyen puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin.
Puhelinsairaanhoitajat (PHTA) kokevat tarvitsevansa monipuolista koulutusta ja työkokemusta tehtävässään. Peruskoulutusta ei koeta riittäväksi puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin,
ja lisäkoulutustarjonta on niukkaa. Haastateltavilla on laaja-alainen työkokemus, erityisesti vanhusten ja perusterveydenhuollon parista, joka tukee heidän osaamistaan. Teknisten taitojen ja kirjaamismenetelmien hallinta on keskeistä, ja konsultaatiomahdollisuudet lääkäreiden ja kollegoiden
kanssa ovat tärkeitä. PHTA-työssä menestyminen vaatii henkilökohtaisia ominaisuuksia, kuten
päätöksentekokykyä ja empatiaa, sekä vahvoja vuorovaikutustaitoja. Erilaisten potilasryhmien, kuten mielenterveys- ja päihdepotilaiden, erityistarpeet on huomioitava. Hoitajat antavat kotihoito-ohjeita ja voivat konsultoida muita ammattilaisia. Työn tueksi toivotaan lisää kohdennettua koulutusta
erityisesti ikäihmisten hoidosta, päivystyksellisestä hoidosta ja triage-menettelyistä.
Kokonaisuudessaan PHTA edellyttää laajaa tietopohjaa ja kykyä toimia asiakaslähtöisesti haastavissa tilanteissa. Näiden osaamisvaatimusten perusteella voidaan kehittää puhelinsairaanhoitajien
koulutusta ja opetussuunnitelmia. Tuloksia voivat hyödyntää myös työnantajat rekrytoidessaan uusia työntekijöitä ja koulutettaessa jo PHTA:ta tekeviä puhelinsairaanhoitajia. Population aging, increased disease incidence, a reduction in hospital bed availability, the centralization of emergency services, and staff shortages have increased non-urgent tasks for emergency
medical services in Finland, leading to the establishment of new situation centers across the country. Social and healthcare reforms require professionals to develop new skills, such as the ability to
work within a comprehensive service system and collaborate in multidisciplinary teams. Telephonebased assessments of care needs can reduce non-urgent emergency medical tasks and aid in
resource management. This thesis focuses on the competence requirements for nurses working in
emergency situation centers and in the 116 117 helpline. The purpose of this thesis was to define
the competence requirements for telephone nurses.
The study was conducted using thematic interviews via Teams, and the data were analyzed using
content analysis. Additionally, both international and domestic studies and literature related to telephone-based care assessments were examined.
Telephone nurses feel they need diverse education and work experience in their role. Basic training
is not considered sufficient for telephone-based care assessments (PHTA), and the availability of
additional training is limited. The interviewees have extensive work experience, particularly with
elderly care and primary healthcare, which supports their expertise. Proficiency in technical skills
and documentation methods is essential, and consultation opportunities with doctors and col leagues are important. Success in the PHTA role requires personal qualities such as decision making skills and empathy, as well as strong communication skills. The specific needs of different
patient groups, including mental health and substance abuse patients, must be taken into account.
Nurses provide home care instructions and can consult other professionals. More targeted training
is desired, especially on elderly care, emergency care, and triage procedures.
Overall, the PHTA role requires a broad knowledge base and the ability to work in a client-centered
manner in challenging situations. Based on these competency requirements, training and curricula
for telephone nurses can be developed. The results may also benefit employers in recruiting new
employees and in training current PHTA telephone nurses
mikä on johtanut uusien tilannekeskusten perustamiseen eri puolille maata. Sote-uudistukset vaativat ammattilaisilta uusia taitoja, kuten kykyä toimia laaja-alaisessa palvelujärjestelmässä ja monialaisessa yhteistyössä. Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi voi vähentää ensihoidon
kiireettömiä tehtäviä ja auttaa resurssien hallinnassa. Opinnäytetyö keskittyy ensihoidon tilannekeskusten ja 116 117-puhelinpalvelun sairaanhoitajien osaamisvaatimuksiin. Tämän opinnäytetyön
tarkoituksena oli määritellä puhelinsairaanhoitajien osaamisvaatimukset.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Teamsia apuna käyttäen. Tutkimusaineisto analysoitiin
sisällönanalyysillä. Lisäksi perehdyttiin kansainvälisiin ja kotimaisiin aiemmin toteutettuihin tutkimuksiin sekä kirjallisuuteen liittyen puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin.
Puhelinsairaanhoitajat (PHTA) kokevat tarvitsevansa monipuolista koulutusta ja työkokemusta tehtävässään. Peruskoulutusta ei koeta riittäväksi puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin,
ja lisäkoulutustarjonta on niukkaa. Haastateltavilla on laaja-alainen työkokemus, erityisesti vanhusten ja perusterveydenhuollon parista, joka tukee heidän osaamistaan. Teknisten taitojen ja kirjaamismenetelmien hallinta on keskeistä, ja konsultaatiomahdollisuudet lääkäreiden ja kollegoiden
kanssa ovat tärkeitä. PHTA-työssä menestyminen vaatii henkilökohtaisia ominaisuuksia, kuten
päätöksentekokykyä ja empatiaa, sekä vahvoja vuorovaikutustaitoja. Erilaisten potilasryhmien, kuten mielenterveys- ja päihdepotilaiden, erityistarpeet on huomioitava. Hoitajat antavat kotihoito-ohjeita ja voivat konsultoida muita ammattilaisia. Työn tueksi toivotaan lisää kohdennettua koulutusta
erityisesti ikäihmisten hoidosta, päivystyksellisestä hoidosta ja triage-menettelyistä.
Kokonaisuudessaan PHTA edellyttää laajaa tietopohjaa ja kykyä toimia asiakaslähtöisesti haastavissa tilanteissa. Näiden osaamisvaatimusten perusteella voidaan kehittää puhelinsairaanhoitajien
koulutusta ja opetussuunnitelmia. Tuloksia voivat hyödyntää myös työnantajat rekrytoidessaan uusia työntekijöitä ja koulutettaessa jo PHTA:ta tekeviä puhelinsairaanhoitajia.
medical services in Finland, leading to the establishment of new situation centers across the country. Social and healthcare reforms require professionals to develop new skills, such as the ability to
work within a comprehensive service system and collaborate in multidisciplinary teams. Telephonebased assessments of care needs can reduce non-urgent emergency medical tasks and aid in
resource management. This thesis focuses on the competence requirements for nurses working in
emergency situation centers and in the 116 117 helpline. The purpose of this thesis was to define
the competence requirements for telephone nurses.
The study was conducted using thematic interviews via Teams, and the data were analyzed using
content analysis. Additionally, both international and domestic studies and literature related to telephone-based care assessments were examined.
Telephone nurses feel they need diverse education and work experience in their role. Basic training
is not considered sufficient for telephone-based care assessments (PHTA), and the availability of
additional training is limited. The interviewees have extensive work experience, particularly with
elderly care and primary healthcare, which supports their expertise. Proficiency in technical skills
and documentation methods is essential, and consultation opportunities with doctors and col leagues are important. Success in the PHTA role requires personal qualities such as decision making skills and empathy, as well as strong communication skills. The specific needs of different
patient groups, including mental health and substance abuse patients, must be taken into account.
Nurses provide home care instructions and can consult other professionals. More targeted training
is desired, especially on elderly care, emergency care, and triage procedures.
Overall, the PHTA role requires a broad knowledge base and the ability to work in a client-centered
manner in challenging situations. Based on these competency requirements, training and curricula
for telephone nurses can be developed. The results may also benefit employers in recruiting new
employees and in training current PHTA telephone nurses