Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työpaikalla tapahtuva oppiminen tutkintoon valmentavassa (TUVA) koulutuksessa : työelämässä tapahtuvan oppimisen muistilistan kehittäminen

Yliniemi, Minna (2024)

 
Avaa tiedosto
Yliniemi_Minna.pdf (809.2Kt)
Lataukset: 


Yliniemi, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730766
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää työelämässä tapahtuvan oppimisen muistilistaa tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa opiskelijan osaamisen kehittämisen tueksi. Toimintaympäristönä toimi Kiipulan ammattiopiston tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijat ja ohjaushenkilöstö.

Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdessa erillisessä kehittämistilaisuudessa laadullisin menetelmin, opiskelijoilta sekä ohjaushenkilöstöltä. Opiskelijoiden kehittämistilaisuuden aineisto kerätiin käyttämällä Innopajaa, jossa tärkeintä ei ole huomion kiinnittäminen työmenetelmiin vaan työskentelyyn yhteisen asian äärellä. Innopajan aineisto toimi sytykkeenä toisessa aineistonkeruu tilaisuudessa. Toisen kehittämistilaisuuden menetelmänä oli Learning Cafe, jonka tavoitteena on ideoida ja oppia sekä luoda yhteinen ymmärrys tutkittavasta asiasta. Teoreettinen viitekehys ohjasi tutkimuksellisen kehittämistyön aineiston keruuta, aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineisto litteroitiin jättämällä pois kaikki täytesanat ja alkuperäiset ilmaisut pelkistettiin analyysimatriisiin.

Tulosten mukaan työelämässä tapahtuvan oppimisen muistilista kehittämiskohteeksi nousi realistinen työpäivän pituuden, muodon, tuen tarpeen kuvaaminen sekä yhteydenpidosta ja yhteydenpito tavasta yhdessä opiskelijan kanssa sekä näiden kirjaaminen henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman yhteistyössä opiskelijan kanssa. Lisäksi tavoitteen asettaminen konkreettiseksi ja selkeäksi sekä riittävän vuorovaikutuksen ylläpitäminen edistää opiskelijan osaamisen kehittymistä työpaikalla.

Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksien hyödyntäminen on mahdollista, kun halutaan kehittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen muistilistaa. Tutkimuksessa on käytetty teoreettisena viitekehyksenä työelämässä tapahtuvaa oppimista sekä saavutettavaa ohjausta. Valinta on tehty tietoisesti korostamatta vaativan erityisen tuen tarvetta, jolloin tuloksia voidaan käyttää kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste