Ehkäisevää päihdekasvatusta 5. luokkalaisille: oppitunti- ja tukimateriaali alakoulujen käyttöön
Käck, Sonja; Mikkonen, Piia; Vuorela, Linda (2024)
Käck, Sonja
Mikkonen, Piia
Vuorela, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä päihdekasvatustunnin oppituntimateriaali Varkauden kaupungin viidesluokkalaisille sekä koulun opetus- ja kasvatushenkilökunnalle suunnattu päihdekasvatustunnin tukimateriaali. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen. Opinnäytetyöllä vastattiin alueen hyvinvointi- ja terveystoimikunnan suunnitelmaan aloittaa päihdekasvatus peruskoulun viidesluokkalaisille. Varkauden kaupungin hyvinvointikertomuksen vuosiraportissa 2022 kehittämiskohteeksi mainittiin alaikäisten päihteettömyys ja ennaltaehkäisevän päihdekasvatuksen aloittaminen viidesluokkalaisille.
Peruskoulun viidesluokkalaisten päihteiden käytöstä on vähän tutkittua tietoa, mutta toteutettujen tutkimusten mukaan sähkösavukkeiden kokeilu ja käyttö tässä ikäluokassa on nousussa. Ehkäisevän päihdetyön ja päihdekasvatuksen toteutus varhaisessa vaiheessa voi vaikuttaa lapsen ja nuoren päihdekokeiluihin viivästyttäen näitä. Vaikuttavan päihdekasvatuksen toteutumiseksi on tärkeää että opetus- ja kasvatushenkilökunnalla on ajantasaista tietoa eri päihteistä ja niihin liittyvistä trendeistä. Päihdekasvatuksen suunnitelmallisuus ja oppilaitoksen henkilökunnan avoin ja neutraali lähestyminen päihdekasvatukseen ovat myös osa vaikuttavuutta.
Oppitunti toimi osana ehkäisevän päihdetyön kokonaisuutta lisäten oppilaille tietoutta päihteistä ja niiden haitoista. Koulun opetus- ja kasvatushenkilökunnalle suunnattu materiaali sisälsi tukimateriaalia oppitunnin pitämiseen, tietoa ja työkaluja sekä valmiin viestipohjan huoltajille lähetettäväksi ennen oppitunnin pitämistä. Tukimateriaalin oli tarkoitus lisätä tietoutta pedagogisen näkökulman rinnalle.
Oppitunti- sekä tukimateriaalin suunnittelussa oli mukana Pohjois-Savon hyvinvointialueen lasten ja nuorten päihdetyöntekijät sekä Varkauden alakoulun yhdyshenkilö. Lisäksi työssä hyödynnettiin teoreettisen viitekehyksen tutkittua tietoa nuorten päihteidenkäytöstä, ehkäisevästä päihdetyöstä, oppilaitosta päihdekasvatuksen järjestäjänä sekä päihdekasvatuksesta. Lopputulos toteutettiin PowerPoint-dioina, jotka ovat yhteistyökumppaneiden muokattavissa tarpeen mukaan. Sisällössä ja visuaalisessa ilmeessä huomioitiin yhteistyökumppaneiden toiveet.
Asiasanat: ehkäisevä päihdetyö, nuoruus, päihdekasvatus
Peruskoulun viidesluokkalaisten päihteiden käytöstä on vähän tutkittua tietoa, mutta toteutettujen tutkimusten mukaan sähkösavukkeiden kokeilu ja käyttö tässä ikäluokassa on nousussa. Ehkäisevän päihdetyön ja päihdekasvatuksen toteutus varhaisessa vaiheessa voi vaikuttaa lapsen ja nuoren päihdekokeiluihin viivästyttäen näitä. Vaikuttavan päihdekasvatuksen toteutumiseksi on tärkeää että opetus- ja kasvatushenkilökunnalla on ajantasaista tietoa eri päihteistä ja niihin liittyvistä trendeistä. Päihdekasvatuksen suunnitelmallisuus ja oppilaitoksen henkilökunnan avoin ja neutraali lähestyminen päihdekasvatukseen ovat myös osa vaikuttavuutta.
Oppitunti toimi osana ehkäisevän päihdetyön kokonaisuutta lisäten oppilaille tietoutta päihteistä ja niiden haitoista. Koulun opetus- ja kasvatushenkilökunnalle suunnattu materiaali sisälsi tukimateriaalia oppitunnin pitämiseen, tietoa ja työkaluja sekä valmiin viestipohjan huoltajille lähetettäväksi ennen oppitunnin pitämistä. Tukimateriaalin oli tarkoitus lisätä tietoutta pedagogisen näkökulman rinnalle.
Oppitunti- sekä tukimateriaalin suunnittelussa oli mukana Pohjois-Savon hyvinvointialueen lasten ja nuorten päihdetyöntekijät sekä Varkauden alakoulun yhdyshenkilö. Lisäksi työssä hyödynnettiin teoreettisen viitekehyksen tutkittua tietoa nuorten päihteidenkäytöstä, ehkäisevästä päihdetyöstä, oppilaitosta päihdekasvatuksen järjestäjänä sekä päihdekasvatuksesta. Lopputulos toteutettiin PowerPoint-dioina, jotka ovat yhteistyökumppaneiden muokattavissa tarpeen mukaan. Sisällössä ja visuaalisessa ilmeessä huomioitiin yhteistyökumppaneiden toiveet.
Asiasanat: ehkäisevä päihdetyö, nuoruus, päihdekasvatus