Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tiimien palautekulttuuri päiväkodeissa : näkökulmana vertaispalaute ja dialogisuus

Rauhanummi, Heidi (2024)

Avaa tiedosto
Rauhanummi_Heidi.pdf (869.3Kt)
Lataukset: 


Rauhanummi, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830909
Tiivistelmä
Mikäli palautteen antamista ei pidetä ainoastaan osana johtamista, niin palaute vapautuu liikkumaan työyhteisössä myös alhaalta ylös ja sivusuunnassa kollegalta kollegalle. Kun palautteen antamisesta tulee luonnollinen osa tiimien arkea, se tukee koko tiimin hyvinvointia ja toimivuutta. Päiväkodeissa, joissa tiimin jäsenet työskentelevät hyvin tiiviissä yhteistyössä keskenään eikä kukaan tiimin jäsenistä toimi esihenkilön roolissa, on erityisen tärkeää varmistaa, että palaute liikkuu myös työntekijöiden välillä tukien tiimin toimintaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on syventää tietämystä päiväkodeissa toimivien tiimien sisäisestä palautekulttuurista keskittyen erityisesti vertaispalautteen ja dialogisuuden näkökulmaan.

Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin päiväkotien tiimeihin, dialogiin ja palautteeseen työyhteisön näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui päiväkotien tiimeissä työskentelevästä henkilöstöstä, ja tutkimukseen osallistui 40 päiväkotien tiimeissä työskentelevää työntekijää. Aineisto analysoitiin avoimien kysymyksien osalta aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti, ja strukturoitujen sekä asteikollisten kysymysten analyysiä lähestyttiin myös laadullisin menetelmin.

Tulosten mukaan tutkimuksessa mukana olleiden päiväkotien tiimien vertaispalautekulttuuri ei perustu järjestelmällisesti tiimien yhteisten sopimuksien varaan eikä kaikissa työyhteisöissä kannusteta vertaispalautteen antamiseen työyhteisötasolla. Vertaispalaute on kuitenkin yleistä tiimeissä ja pitää sisällään sekä kannustavaa että korjaavaa palautetta. Vertaispalaute koetaan tärkeäksi ja sitä toivotaan enemmän. Henkilöstö kokee omat dialogitaitonsa myönteisessä valossa, ja dialogisen palautteen käsite tunnistetaan hyvin vastaajien keskuudessa. Lisäksi tiimien vertaispalautteessa on havaittavissa jo nyt dialogisen palautteen ominaispiirteitä, mutta kehitettävääkin löytyy erityisesti sen osalta, että tiimeissä olisi riittävästi aikaa yhteiselle keskustelulle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste