Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyn rooli yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa

Paloniemi, Matias (2024)

 
Avaa tiedosto
Paloniemi_Matias.pdf (929.8Kt)
Lataukset: 


Paloniemi, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tekoälyn rooli yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla markkinoinnin ammattilaiset hyödyntävät tekoälyä tänä päivänä työssään, ja kuinka se koetaan nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi tutkittiin millaisia prosesseja ja menetelmiä tekoälyn käyttöönotto vaatii, ja mitkä ovat suurimmat haasteet ja esteet tekoälyn hyödyntämisessä digitaalisessa markkinoinnissa. Työn toimeksiantajana oli oululainen mainostoimisto Repoketo Oy, joka keskittyy verkkosivuratkaisujen tarjoamiseen erikokoisille yrityksille ja yhteisöille. Tutkimuksen lisäksi toteutettiin kehittämistehtävä toimeksiantajalle, jonka sisältö oli tekoälyopas yrityksen digitaalisen markkinoinnin käyttöön sekä päivittäisen työn helpottamiseen.

Työn tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, ja tiedonkeruutapana toteutettiin kahden digitaalisen markkinoinnin ammattilaisen sekä työn toimeksiantajan haastattelut. Lisäksi hyödynnettiin verkkolähteitä ja painettuja teoksia. Tutkimusongelmana oli: kuinka tekoälyä hyödynnetään digitaalisessa markkinoinnissa. Lisäksi apuna olivat tutkimuskysymykset, jotka tukivat tutkimusongelmaa, ja auttoivat pysymään rajatussa aiheessa. Nämä kysymykset olivat: kuinka markkinoinnin ammattilaiset kokevat tekoälyn hyödyntämisen tänä päivänä ja tulevaisuudessa, millaisia prosesseja ja menetelmiä tarvitaan tekoälyn integroimiseksi osaksi yrityksen digitaalista markkinointia sekä mitkä ovat suurimmat haasteet ja esteet tekoälyn hyödyntämisessä yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Toteutettujen teemahaastatteluiden runko johdettiin näitä tutkimuskysymyksiä apuna käyttäen.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa koetaan mahdollisuutena tänä päivänä ja tulevaisuudessa sen sijaan, että se olisi uhka. Omaa työtä voidaan tehostaa tekoälytyökalujen avulla eri digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla, jolloin aikaa jää enemmän luovempiin ja strategisimpiin tehtäviin. Tekoäly ei kuitenkaan ratkaise kaikkia ongelmia, ja edelleen tarvitaan tietyn alan substanssiosaamista markkinoinnin ammattilaiselta, jotta kilpailussa pärjätään.

Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että tekoälyn kehityksessä on syytä pysyä mukana, ja tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa mahdollisuuksia tehokkaampaan työhön digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Haasteena tekoälyn hyödyntämisessä on jatkuva kouluttautuminen ja tulevaisuudessa eettiset näkökulmat, kuten se, kuinka erotetaan ihmisen ja tekoälyn tuottama sisältö toisistaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste