Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

PK-yrityksen kansainvälistyminen : laadullinen tutkimus suomalaisista B2B-yrityksistä Yhdysvaltojen markkinoilla

Sirviö, Hanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Sirvio_Hanna.pdf (514.3Kt)
Lataukset: 


Sirviö, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä valintoja suomalaiset B2B-yritykset ovat tehneet kansainvälistyessään Yhdysvaltojen markkinoille, mitä haasteita ja yllätyksiä yritykset ovat kohdanneet Yhdysvaltojen markkinoilla ja millaisia suosituksia voidaan koostaa PK-yrityksille, jotka tavoittelevat laajentumista Yhdysvaltoihin. B2B-yritykset ovat yrityksiä, jotka markkinoivat ja myyvät tuotteitaan tai palveluitaan toisille yrityksille ja organisaatioille. Kansainvälistymisellä tarkoitetaan yrityksen pyrkimystä laajentaa toimintaansa toisiin valtioihin. PK-yritykset ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelminä olivat avoin haastattelu ja aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Neljä haastateltua olivat Yhdysvaltoihin toimintaansa laajentaneiden suomalaisten B2B-yritysten avainhenkilöitä, joilla oli henkilökohtaista kokemusta Yhdysvaltojen markkinasta ja yrityksen kansainvälistymisestä. Yritykset olivat elektroniikka- ja sähköteollisuuden sekä tietotekniikan toimialoilta. Näissä toimialoissa korostui kansainvälistymismotiivina se, että Yhdysvallat oli näille yrityksille isoin markkina maailmassa, ja sen nähtiin olevan teknologisesti valmis kyseisten yritysten tuotteille.

Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että menestyminen Yhdysvalloissa edellyttää, että tuote on kunnossa ja yrityksellä on riittävä rahoitustilanne. Lisäksi Yhdysvaltojen priorisoiminen yrityksen toiminnassa auttaa suuntaamaan fokuksen tavoiteltavaan markkinaan. Kohdeasiakkaat on tunnettava ja tytäryhtiön sijainti kannattaa valita kohdeasiakkaiden läheisyyteen. Tutkimuksessa tuli esille yritysten kokemat haasteet liittyen Yhdysvaltojen korkeaan hintatasoon, rekrytointiin, eri osavaltioittain vaihtuviin säädöksiin ja kovaan kilpailutilanteeseen. Sitä vastoin yhdysvaltalaisia asiakkaita kuvattiin itsenäisiksi ja helpoiksi verrattuna eurooppalaisiin asiakkaisiin.

B2B-myyntiä harjoittavat PK-yritykset voivat hyödyntää tätä opinnäytetyötä pohtiessaan toimintansa laajentamista Yhdysvaltoihin ja hakiessaan kokemuksia ja näkökulmia valintojensa tueksi kokeneemmilta yrityksiltä. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi suositellaan laajemman tutkimuksen toteuttamista suuremmalla määrällä haastatteluja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste