Paikallisosuuspankin myyntitoiminnan uudistaminen
Hämäläinen, Inka (2024)
Hämäläinen, Inka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831030
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona paikallisosuuspankille. Paikallisosuuspankki toimii itsenäisenä toimijana POP-Pankkiryhmän alaisuudessa. Toimeksiannon tehtävänä ja työn tavoitteena oli selvittää tutkimuksen avulla myyntitoiminnan nykytilanne lähtökohdaksi myyntitoiminnan uudistamiselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota lopputuotoksena toimenpidesuunnitelma myyntitoiminnan muutokseen.
Opinnäytetyö jakautuu teoria-, tutkimus- ja toimenpideosuuteen. Teoriaosuus käsittelee myyntikulttuurin osa-alueita. Teoriaosion tiedon keräykseen käytettiin useita eri lähteitä. Tutkimusosuudessa selvitettiin monimenetelmätutkimuksella toimeksiantajayrityksen myyntitoimintaa sekä myyntihenkilöstön, että myynnin johdon näkökulmasta. Tutkimusosio jakautui määrälliseen ja laadulliseen tutkimukseen. Määrällisenä tutkimuksena toteutettiin myyntihenkilöstölle kyselytutkimus. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli haastattelututkimus johdolle. Tutkimuksen avulla tunnistettiin myyntitoiminnan kehittymistä estäviä tai hidastavia tekijöitä, joiden korjaaminen on otettu huomioon toimen-pidesuunnitelmassa.
Tuotoksena syntyneen toimenpidesuunnitelman luomiseen käytettiin teoriaosuutta ja tutkimusosiosta saatuja tuloksia. Suunnitelman avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa huomioimaan myynnin tärkeimmät osa-alueet toiminnassaan sekä jatkaa niiden kehittämistä toimenpidesuunnitelmaa hyödyntäen.
Lopputuloksena on kirjallinen opinnäytetyöraportti sekä valmis toimenpidesuunnitelma. Työ vastasi tilaajan tarpeeseen ja he olivat tyytyväisiä lopputulokseen ja uskovat sillä olevan merkitystä yrityksen myyntitoiminnan uudistamisessa. Toimeksiannon päätyttyä paikallisosuuspankki jatkaa omatoimisesti myyntitoiminnan kehittämistä. Jatkokehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan myyntikulttuurin tutkimista kehittämistä hidastavien tekijöiden ymmärtämiseksi ja muuttamiseksi.
Opinnäytetyön lopuksi voidaan todeta, että myyntikulttuurin muutos on enemmän kuin osiensa summa: se ei ole vain yksittäisten toimintatapojen oppimista, vaan edellyttää kaikkien vaikuttajatekijöiden huomioimista ja niiden jatkuvaa ylläpitoa.
Opinnäytetyö jakautuu teoria-, tutkimus- ja toimenpideosuuteen. Teoriaosuus käsittelee myyntikulttuurin osa-alueita. Teoriaosion tiedon keräykseen käytettiin useita eri lähteitä. Tutkimusosuudessa selvitettiin monimenetelmätutkimuksella toimeksiantajayrityksen myyntitoimintaa sekä myyntihenkilöstön, että myynnin johdon näkökulmasta. Tutkimusosio jakautui määrälliseen ja laadulliseen tutkimukseen. Määrällisenä tutkimuksena toteutettiin myyntihenkilöstölle kyselytutkimus. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli haastattelututkimus johdolle. Tutkimuksen avulla tunnistettiin myyntitoiminnan kehittymistä estäviä tai hidastavia tekijöitä, joiden korjaaminen on otettu huomioon toimen-pidesuunnitelmassa.
Tuotoksena syntyneen toimenpidesuunnitelman luomiseen käytettiin teoriaosuutta ja tutkimusosiosta saatuja tuloksia. Suunnitelman avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa huomioimaan myynnin tärkeimmät osa-alueet toiminnassaan sekä jatkaa niiden kehittämistä toimenpidesuunnitelmaa hyödyntäen.
Lopputuloksena on kirjallinen opinnäytetyöraportti sekä valmis toimenpidesuunnitelma. Työ vastasi tilaajan tarpeeseen ja he olivat tyytyväisiä lopputulokseen ja uskovat sillä olevan merkitystä yrityksen myyntitoiminnan uudistamisessa. Toimeksiannon päätyttyä paikallisosuuspankki jatkaa omatoimisesti myyntitoiminnan kehittämistä. Jatkokehittämisehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan myyntikulttuurin tutkimista kehittämistä hidastavien tekijöiden ymmärtämiseksi ja muuttamiseksi.
Opinnäytetyön lopuksi voidaan todeta, että myyntikulttuurin muutos on enemmän kuin osiensa summa: se ei ole vain yksittäisten toimintatapojen oppimista, vaan edellyttää kaikkien vaikuttajatekijöiden huomioimista ja niiden jatkuvaa ylläpitoa.