Kuinka mahdollistetaan kestävää myyntiä?
Vartiainen, Henrik (2024)
Vartiainen, Henrik
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831122
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskittyy kestävään myyntiin B2B-sektorilla, erityisesti myyjien rooliin asiakkaiden kestävämpien ostopäätösten tukemisessa. Taustana on kasvava tarve yrityksille ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet liiketoiminnassaan. Työn tavoitteena on selvittää, miten myyjät voivat toimia aktiivisina osapuolina kestävässä myynnissä ja millaisia työkaluja sekä tukea he tarvitsevat tämän saavuttamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin konkreettisia keinoja ja käytäntöjä, joilla myyjä voi edistää kestävien ratkaisujen valintaa asiakkaidensa keskuudessa. Keskeiset tutkimuskysymykset liittyvät kestävyysarvon luomiseen asiakkaalle ja siihen, miksi kestävä myynti on edelleen haastavaa.
Toimeksiantajana toimii SUSTAFIT - Sustainable fit-for-purpose nonwovens -projekti, joka yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa pyrkii parantamaan kuitumateriaalien kestävyyttä, laatua ja kustannustehokkuutta. Tutkimus toteutettiin käytännönläheisellä lähestymistavalla, joka sisälsi työpajoja ja henkilökohtaisia haastatteluja. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla saatiin tietoa B2B-myyntiorganisaatioiden kokemuksista ja haasteista kestävän myynnin parissa. Haastatteluissa eri toimialojen edustajat jakoivat näkemyksiään kestävyyden merkityksestä myyntiprosessissa.
Tuloksena ilmeni, että yrityksissä on erilaisia lähestymistapoja kestävyyteen. Monet haastateltavat yritykset pyrkivät myymään kestäviä ratkaisuja, mutta myyjien proaktiivinen rooli tässä prosessissa on vielä rajallinen. Kestävyys on usein enemmän asiakkaan aloitteesta lähtevä kysymys, eikä myyjille tarjota riittävästi insentiivejä myydä kestäviä ratkaisuja.
Johtopäätöksissä havaitaan, että kestävyys on tunnistettu osaksi B2B-myynnin käytäntöjä, mutta arvontuotto kestävyyden avulla on vielä vähäistä. Kehittämisehdotuksena esitän myyjien sisäisen motivaation tukemista, sekä mahdollisesti myyjien palkitsemista kestävien ratkaisujen myymisestä. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin siihen, minkälaista tukea myyjät tarvitsevat kestävässä myynnissä ja kuinka asiakkaita voidaan kouluttaa kestävyyden tärkeydestä.
Toimeksiantajana toimii SUSTAFIT - Sustainable fit-for-purpose nonwovens -projekti, joka yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa pyrkii parantamaan kuitumateriaalien kestävyyttä, laatua ja kustannustehokkuutta. Tutkimus toteutettiin käytännönläheisellä lähestymistavalla, joka sisälsi työpajoja ja henkilökohtaisia haastatteluja. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla saatiin tietoa B2B-myyntiorganisaatioiden kokemuksista ja haasteista kestävän myynnin parissa. Haastatteluissa eri toimialojen edustajat jakoivat näkemyksiään kestävyyden merkityksestä myyntiprosessissa.
Tuloksena ilmeni, että yrityksissä on erilaisia lähestymistapoja kestävyyteen. Monet haastateltavat yritykset pyrkivät myymään kestäviä ratkaisuja, mutta myyjien proaktiivinen rooli tässä prosessissa on vielä rajallinen. Kestävyys on usein enemmän asiakkaan aloitteesta lähtevä kysymys, eikä myyjille tarjota riittävästi insentiivejä myydä kestäviä ratkaisuja.
Johtopäätöksissä havaitaan, että kestävyys on tunnistettu osaksi B2B-myynnin käytäntöjä, mutta arvontuotto kestävyyden avulla on vielä vähäistä. Kehittämisehdotuksena esitän myyjien sisäisen motivaation tukemista, sekä mahdollisesti myyjien palkitsemista kestävien ratkaisujen myymisestä. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin siihen, minkälaista tukea myyjät tarvitsevat kestävässä myynnissä ja kuinka asiakkaita voidaan kouluttaa kestävyyden tärkeydestä.