Korroosiolta suojautuminen laiturin teräsrakenteissa
Javas, Jonne (2024)
Javas, Jonne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia laiturien teräsrakenteiden korroosiota ja sen ehkäisykeinoja. Työssä keskityttiin erityisesti teräsponttiseiniin ja teräspaaluihin, joiden korroosiota ja suojausvaihtoehtoja analysoitiin. Tutkimus keskittyi myös eri korroosiosuojamenetelmien soveltuvuuteen, kuten maalaukseen, sinkitykseen ja katodiseen suojaukseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin korroosion ilmiöihin, sen vaikutukseen teräksessä ja satama-alueelle tyypillisiin korroosiorasituksiin. Aineistoa kerättiin alan kirjallisuudesta, kuntotutkimuksista ja asiantuntijoiden haastatteluista. Tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen tutkielma, joka tukee tulevia suunnittelu- ja rakennusprojekteja tarjoamalla suosituksia rakenteiden kestävyyden parantamiseksi.
Työssä havaittiin, että satamarakenteiden korroosiosuojauksen suunnittelussa tulee huomioida ympäristön erityispiirteet, kuten suolapitoisuus ja vuorovesialueiden vaikutukset. Suojausmenetelmien tehokkuus vaihtelee suojattavan rakenteen sijainnin mukaan, joten sopivan suojauksen valinta edellyttää aina tapauskohtaista arviointia. Tutkielman perusteella parhaiksi suojamenetelmiksi todettiin olemassa oleville rakenteille erilaiset pinnoitusjärjestelmät. Uusien rakenteiden osalta tehokkaimmaksi todettiin ennakoiva suunnittelu, joka voi sisältää korroosiovaran lisäämisen tai teräksen laadun parantamisen. Tuloksissa korostui ennakoivan suunnittelun merkitys rakenteiden suojauksen tehokkuudessa ja kestävyyden varmistamisessa. Tulokset osoittivat myös, että käytettävien materiaalien valinnalla on merkittävä rooli korroosionkestävyyden varmistamisessa.
Opinnäytetyön perusteella laadittiin suosituksia teräsrakenteiden suojaamiseksi, joita voidaan hyödyntää Helsingin Sataman rakenteiden kunnossapidon ja uusien projektien suunnittelussa. Lisäksi työssä pohdittiin, miten korroosion jatkuva seuranta voidaan toteuttaa tehokkaasti tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin korroosion ilmiöihin, sen vaikutukseen teräksessä ja satama-alueelle tyypillisiin korroosiorasituksiin. Aineistoa kerättiin alan kirjallisuudesta, kuntotutkimuksista ja asiantuntijoiden haastatteluista. Tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen tutkielma, joka tukee tulevia suunnittelu- ja rakennusprojekteja tarjoamalla suosituksia rakenteiden kestävyyden parantamiseksi.
Työssä havaittiin, että satamarakenteiden korroosiosuojauksen suunnittelussa tulee huomioida ympäristön erityispiirteet, kuten suolapitoisuus ja vuorovesialueiden vaikutukset. Suojausmenetelmien tehokkuus vaihtelee suojattavan rakenteen sijainnin mukaan, joten sopivan suojauksen valinta edellyttää aina tapauskohtaista arviointia. Tutkielman perusteella parhaiksi suojamenetelmiksi todettiin olemassa oleville rakenteille erilaiset pinnoitusjärjestelmät. Uusien rakenteiden osalta tehokkaimmaksi todettiin ennakoiva suunnittelu, joka voi sisältää korroosiovaran lisäämisen tai teräksen laadun parantamisen. Tuloksissa korostui ennakoivan suunnittelun merkitys rakenteiden suojauksen tehokkuudessa ja kestävyyden varmistamisessa. Tulokset osoittivat myös, että käytettävien materiaalien valinnalla on merkittävä rooli korroosionkestävyyden varmistamisessa.
Opinnäytetyön perusteella laadittiin suosituksia teräsrakenteiden suojaamiseksi, joita voidaan hyödyntää Helsingin Sataman rakenteiden kunnossapidon ja uusien projektien suunnittelussa. Lisäksi työssä pohdittiin, miten korroosion jatkuva seuranta voidaan toteuttaa tehokkaasti tulevaisuudessa.