Latausaseman suunnittelu
Marttila, Matias (2024)
Marttila, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831092
Tiivistelmä
Sähköautojen markkinaosuus on kasvanut merkittävästi viime vuosina, mikä on johtanut tarpeeseen lisätä sähköautojen latausasemia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on jakaa tietoa sähköautojen lataamisesta ja latausasemien hankinnan vaiheista. Tarkoituksena on suunnitella yksinkertainen latausasema, joka sopii esimerkiksi taloyhtiön käyttöön.
Latausaseman suunnittelu valikoitui aiheeksi sen ajankohtaisuuden ja merkityksen vuoksi. Ilmastonmuutoksen torjunta ja liikenteen päästöjen vähentäminen ovat lisänneet sähköautoilun suosiota, ja kuluttajien kiinnostus sähköautoihin on kasvanut. Teoriaosuudessa tarkasteltiin latausaseman hankinnan kannalta oleellisia seikkoja eri tilanteissa ja perehdyttiin erilaisiin sähköautotyyppeihin sekä lataustapoihin.
Työssä käydään läpi täyssähköautojen ja ladattavien hybridien toiminta sekä niiden latausjärjestelmien ominaisuuksia. Erilaiset lataustavat ja pistoketyypit esitellään perusteellisesti, mukaan lukien kotilataus ja julkinen pikalataus. Lisäksi latausaseman asennuksessa tarvittavat tekniset yksityiskohdat, kuten sähkökeskuksen kapasiteetin tarkistaminen ja turvallisuusnäkökohdat, kuten vikavirtasuojien asennus, käsitellään.
Opinnäytetyötä tehdessä suunnittelun huolellisuuden merkitys korostui erityisesti latausaseman sijainnin ja käytön suhteen. Opinnäytetyö tarjoaa pohjan sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittämiselle ja sisältää käytännön ohjeita latausasemien suunnitteluun ja toteutukseen. Lopuksi voidaan todeta, että latausaseman suunnittelu edellyttää sekä teknistä asiantuntemusta että tarkkaa harkintaa erityisesti vaihtelevien sääolosuhteiden huomioimiseksi.
Latausaseman suunnittelu valikoitui aiheeksi sen ajankohtaisuuden ja merkityksen vuoksi. Ilmastonmuutoksen torjunta ja liikenteen päästöjen vähentäminen ovat lisänneet sähköautoilun suosiota, ja kuluttajien kiinnostus sähköautoihin on kasvanut. Teoriaosuudessa tarkasteltiin latausaseman hankinnan kannalta oleellisia seikkoja eri tilanteissa ja perehdyttiin erilaisiin sähköautotyyppeihin sekä lataustapoihin.
Työssä käydään läpi täyssähköautojen ja ladattavien hybridien toiminta sekä niiden latausjärjestelmien ominaisuuksia. Erilaiset lataustavat ja pistoketyypit esitellään perusteellisesti, mukaan lukien kotilataus ja julkinen pikalataus. Lisäksi latausaseman asennuksessa tarvittavat tekniset yksityiskohdat, kuten sähkökeskuksen kapasiteetin tarkistaminen ja turvallisuusnäkökohdat, kuten vikavirtasuojien asennus, käsitellään.
Opinnäytetyötä tehdessä suunnittelun huolellisuuden merkitys korostui erityisesti latausaseman sijainnin ja käytön suhteen. Opinnäytetyö tarjoaa pohjan sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittämiselle ja sisältää käytännön ohjeita latausasemien suunnitteluun ja toteutukseen. Lopuksi voidaan todeta, että latausaseman suunnittelu edellyttää sekä teknistä asiantuntemusta että tarkkaa harkintaa erityisesti vaihtelevien sääolosuhteiden huomioimiseksi.