Suun hoitoyksikön aseptiikka : opetusvideot suuhygienistiopiskelijoille
Makkonen, Akseli; Suomalainen, Riikka; Tissari, Laura (2024)
Makkonen, Akseli
Suomalainen, Riikka
Tissari, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931300
Tiivistelmä
Työskentely suun terveydenhuollossa on hyvin toimenpidekeskeistä. Suunhoitoyksikön vastaanottohuone on toimenpidehuone, minkä vuoksi sen hygieniavaatimukset ja aseptiikkaan liittyvät erityispiirteet ovat erilaisia verrattuna esimerkiksi lääkärin vastaanottohuoneeseen. Asianmukaiset hygieniakäytännöt ovat tärkeä osa potilasturvallisuutta ja vaikuttavat keskeisesti hoidon laatuun.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistitutkinto-ohjelma. Opinnäytetyö toteu-tettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opetusvideot suun hoitoyksikössä toteu-tettavasta aseptiikasta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden Suun terveydenhoitotyön perusteet -opintojaksolle. Kehittämistyön tavoitteena oli tukea ja edistää suuhygienistiopiskelijoiden oppimista. Työ kehittää Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutusta tarjoamalla opiskelijoille laadukasta ja ajantasaista opetusmateriaalia. Opetusvideot käsittelevät käsihygieniaa ja oikeaoppista henkilösuojainten pukemista sekä aseptista toimintaa suun hoitoyksikön avaamisen, potilasvaihdon sekä hoitoyksikön sulkemisen osalta Itä-Suomen yliopistolla sijaitsevalla Savonia-ammattikorkeakoulun simulaatioklinikalla.
Kehittämistyön toteuttaminen aloitettiin huolellisella aiheeseen liittyvällä teoriatiedon keräämisellä. Lähteinä käytettiin tutkittuun tietoon perustuvia ja tuoreita kotimaisia sekä kansainvälisiä vertaisarvioituja tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita. Opetusvideoiden suunnittelussa, toteuttamisessa, sekä arvioinnissa pyrittiin noudattamaan hyvän opetusvideon kriteereitä. Kehittämistyönä toteutettiin viisi opetusvideota: käsihygienia hoitoyksikössä, suojainten pukeminen ja riisuminen, hoitoyksikön avaus, potilasvaihto sekä hoitoyksikön sulkeminen.
Kehittämistyön tuotoksen onnistumista arvioitiin palautekyselyn avulla, joka lähetettiin Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille sekä suuhygienistin tutkinto-ohjelman opettajille ja ohjaajalle sähköpostitse. Palautekyselyymme vastasi 27 henkilöä (n=27). Vastausten perusteella opetusvideomme saavuttivat kaikki hyvälle opetusvideolle asettamamme kriteerit. Videot toimivat aloittavien opiskelijoiden apuna perehtyessä hygienia- ja aseptiikkakäytäntöihin suun terveydenhuollon simulaatiotiloissa. Kehittämistyötä voisi jatkaa tuottamalla sille jatko-osan, joka käsittelisi alkuperäisestä suunnitelmastamme pois rajattua välinehuoltoa suun terveydenhuollon simulaatioklinikalla.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistitutkinto-ohjelma. Opinnäytetyö toteu-tettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opetusvideot suun hoitoyksikössä toteu-tettavasta aseptiikasta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden Suun terveydenhoitotyön perusteet -opintojaksolle. Kehittämistyön tavoitteena oli tukea ja edistää suuhygienistiopiskelijoiden oppimista. Työ kehittää Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutusta tarjoamalla opiskelijoille laadukasta ja ajantasaista opetusmateriaalia. Opetusvideot käsittelevät käsihygieniaa ja oikeaoppista henkilösuojainten pukemista sekä aseptista toimintaa suun hoitoyksikön avaamisen, potilasvaihdon sekä hoitoyksikön sulkemisen osalta Itä-Suomen yliopistolla sijaitsevalla Savonia-ammattikorkeakoulun simulaatioklinikalla.
Kehittämistyön toteuttaminen aloitettiin huolellisella aiheeseen liittyvällä teoriatiedon keräämisellä. Lähteinä käytettiin tutkittuun tietoon perustuvia ja tuoreita kotimaisia sekä kansainvälisiä vertaisarvioituja tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita. Opetusvideoiden suunnittelussa, toteuttamisessa, sekä arvioinnissa pyrittiin noudattamaan hyvän opetusvideon kriteereitä. Kehittämistyönä toteutettiin viisi opetusvideota: käsihygienia hoitoyksikössä, suojainten pukeminen ja riisuminen, hoitoyksikön avaus, potilasvaihto sekä hoitoyksikön sulkeminen.
Kehittämistyön tuotoksen onnistumista arvioitiin palautekyselyn avulla, joka lähetettiin Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille sekä suuhygienistin tutkinto-ohjelman opettajille ja ohjaajalle sähköpostitse. Palautekyselyymme vastasi 27 henkilöä (n=27). Vastausten perusteella opetusvideomme saavuttivat kaikki hyvälle opetusvideolle asettamamme kriteerit. Videot toimivat aloittavien opiskelijoiden apuna perehtyessä hygienia- ja aseptiikkakäytäntöihin suun terveydenhuollon simulaatiotiloissa. Kehittämistyötä voisi jatkaa tuottamalla sille jatko-osan, joka käsittelisi alkuperäisestä suunnitelmastamme pois rajattua välinehuoltoa suun terveydenhuollon simulaatioklinikalla.