Kuljetuspalveluiden saavutettavuuden ydintekijät lapsen osallisuuden edistäjinä
Friberg, Kati (2024)
Friberg, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931348
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää kuljetuspalveluiden saavutettavuutta lapsen osallisuuden edistämiseksi. Kehittäminen kiinnittyi yksityisen kuntoutus- ja hyvinvointipalveluita tarjoavan yrityksen toimintaympäristöön ja tutkimuksellisen kehittämistyön aiheesta kiinnostuneisiin verkostoihin.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa laadullisin aineistonkeruu menetelmin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kuljetuspalvelua käyttävien lasten vanhemmille ja heidän sidosryhmänsä edustajille suunnattua verkkokyselyä ja yhteiskehittelytyöpajaa. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys ohjasi aineiston keruuta ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja ensimmäinen kehittämistehtävä osin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella lasten osallisuutta voidaan edistää kehittämällä kuljetuspalveluiden saavutettavuuden tekijöitä sekä kehittämällä ja ottamalla käyttöön täysin uusia palveluita, ja toimintakäytänteitä. Tulosten mukaan lapsen osallisuuden edistäminen ja kuljetuspalveluiden saavutettavuuden kehittäminen edellyttää kuntoutuspalvelussa toimivien kuljettajien kouluttautumista erityisryhmien kohtaamiseen ja korvaavien kommunikaatiovälineiden käyttämiseen, yliammattirajojen ulottuvaa viranomaisyhteistyön uudistumista ja tehostamista, Hallinnollisten järjestelmien automatisoitumista ja helppokäyttöisyyttä palvelurakenteisiin. Tulosten mukaan toimintaympäristön mukauttaminen fyysisesti, sosiaalisesti ja informatiivisesti saavutettavaksi mahdollistaa lapsen osallisuuden edistämistä. Toimijaverkkomallin mukaisesti tuotettu institutionaalinen ja taloudellinen saavutettavuus edistää lapsen osallisuuden edistämistä. Lapsen osallisuutta edistävinä tekijöinä kuvautui asenne-esteettömän palveluympäristön osalta kuljettajien osoittamat arvostavat eleet ja teot, joilla lasta osallistetaan aktiivisesti vuorovaikutukseen. Lapsen osallisuutta edistää toimintaympäristön mukauttaminen aistiystävälliseksi ja fyysisesti saavutettavaksi sekä palvelun toimintakäytänteiden rakentamista lapsen valmius- ja taitotason mukaisesti.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä kuljetuspalveluiden saavutettavuutta lapsen osallisuutta edistävissä monialaisissa verkostoissa, sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Tuloksia voidaan hyödyntää paikallisesti palveluiden laadun ja asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä uusien toimintakäytänteiden suunnitteluun.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa laadullisin aineistonkeruu menetelmin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kuljetuspalvelua käyttävien lasten vanhemmille ja heidän sidosryhmänsä edustajille suunnattua verkkokyselyä ja yhteiskehittelytyöpajaa. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys ohjasi aineiston keruuta ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja ensimmäinen kehittämistehtävä osin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella lasten osallisuutta voidaan edistää kehittämällä kuljetuspalveluiden saavutettavuuden tekijöitä sekä kehittämällä ja ottamalla käyttöön täysin uusia palveluita, ja toimintakäytänteitä. Tulosten mukaan lapsen osallisuuden edistäminen ja kuljetuspalveluiden saavutettavuuden kehittäminen edellyttää kuntoutuspalvelussa toimivien kuljettajien kouluttautumista erityisryhmien kohtaamiseen ja korvaavien kommunikaatiovälineiden käyttämiseen, yliammattirajojen ulottuvaa viranomaisyhteistyön uudistumista ja tehostamista, Hallinnollisten järjestelmien automatisoitumista ja helppokäyttöisyyttä palvelurakenteisiin. Tulosten mukaan toimintaympäristön mukauttaminen fyysisesti, sosiaalisesti ja informatiivisesti saavutettavaksi mahdollistaa lapsen osallisuuden edistämistä. Toimijaverkkomallin mukaisesti tuotettu institutionaalinen ja taloudellinen saavutettavuus edistää lapsen osallisuuden edistämistä. Lapsen osallisuutta edistävinä tekijöinä kuvautui asenne-esteettömän palveluympäristön osalta kuljettajien osoittamat arvostavat eleet ja teot, joilla lasta osallistetaan aktiivisesti vuorovaikutukseen. Lapsen osallisuutta edistää toimintaympäristön mukauttaminen aistiystävälliseksi ja fyysisesti saavutettavaksi sekä palvelun toimintakäytänteiden rakentamista lapsen valmius- ja taitotason mukaisesti.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä kuljetuspalveluiden saavutettavuutta lapsen osallisuutta edistävissä monialaisissa verkostoissa, sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Tuloksia voidaan hyödyntää paikallisesti palveluiden laadun ja asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä uusien toimintakäytänteiden suunnitteluun.