Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisen johtamisen käytännöt ja kehitysmahdollisuudet valtiohallinnon organisaatiossa

Launonen, Mira (2024)

 
Avaa tiedosto
Launonen_Mira.pdf (444.8Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Launonen, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031601
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee oppimisen johtamisen käytäntöjä ja kehittämismahdollisuuksia valtiohallinnon organisaatiossa. Tutkimuksen taustalla on kasvava tarve parantaa työssä oppimisen tehokkuutta, jotta organisaatiot voivat vastata jatkuvasti muuttuvan työelämän vaatimuksiin. Tavoitteena on selvittää esihenkilöiden roolia työssä oppimisen tukemisessa ja kartoittaa käytännön keinoja, joilla oppimista voidaan johtaa tehokkaasti. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona kohdeorganisaatiolle.

Tarve työssä oppimisen johtamiskäytäntöjen kehittämiselle on suuri, sillä ne ovat olennaisia sekä työntekijöiden ammatilliselle kasvulle että organisaation menestykselle. Työssä oppiminen on keskeinen keino vastata nopeasti muuttuvan työelämän haasteisiin ja tukea kilpailukykyä. Esihenkilöiden merkitys oppimisen tukemisessa on merkittävä, mutta selkeiden käytäntöjen ja strategioiden puute sekä kiire ja resurssien rajallisuus asettavat haasteita oppimisen johtamiselle.

Tietoperusta käsittelee oppimisen merkitystä organisaatioille sekä erilaisia oppimisen muotoja ja johtamismenetelmiä, jotka tukevat jatkuvaa oppimista. Viitekehyksenä toimivat oppimiskulttuuriin ja -johtamiseen liittyvät teoriat sekä esihenkilötyön ja johtamisen mallit. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena perustuen neljän johtoasemassa olevan virkamiehen haastatteluihin, joilla saadaan kattava kuva organisaation nykyisistä oppimisen johtamiskäytännöistä sekä esihenkilöiden roolista oppimisen tukemisessa. Haastattelut toteutettiin keväällä 2024.

Tutkimustulokset osoittavat, että esihenkilöiden tuki on keskeisessä roolissa oppimisen mahdollistamisessa. Tuloksissa korostui esihenkilön merkitys erityisesti selkeiden tavoitteiden asettamisessa, sparrauksessa ja työntekijän ajattelun haastamisessa. Oppimisen tukemiseen liittyviä käytäntöjä ovat muun muassa kehityskeskustelut, mentorointi ja työkierto. Tulosten mukaan esihenkilöiden tarjoama tuki ja yksilöllinen motivointi vaikuttavat merkittävästi oppimisen onnistumiseen. Toisaalta keskeisiä haasteita ovat ajan puute ja kiireellisyys, jotka rajoittavat mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste